Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Must-have funkcjonalności e-commerce B2B w 2021 i kolejnych latach

Co łączy Amazon, Allegro Biznes i eBay? Na czym polega ich sukces na rynku B2B? Ci światowi giganci rozumieją swoją przewagę konkurencyjną i umiejętnie wykorzystują narzędzia cyfrowe, które pomagają im ją utrzymać. Jak Twoja platforma B2B może z nimi konkurować?

Aktualizacja: 20.05.2022.

Wielu nadal kojarzy sprzedaż B2B z maszynami lub urządzeniami przemysłowymi. W rzeczywistości firmy, które opierają się na sprzedaży za pośrednictwem platformy B2B, mogą mieć w swoim asortymencie właściwie wszystko. Sprzedają zarówno produkty konsumenckie, takie jak żywność, odzież i kosmetyki, jak i części samochodowe, artykuły medyczne, a nawet surowce.

Świat sprzedaży B2B jest ogromny i z pewnością różnorodny, ale większość funkcjonalności e-commerce B2B jest dość podobna. Ich głównym celem jest doskonałe Customer Experience oraz możliwie najłatwiejsza obsługa online. I nawet najbardziej podstawowe funkcjonalności e-commerce B2B realizują te wartości. 

Poniższa lista to dodatkowe funkcjonalności e-commerce B2B, które nie tylko poprawią Customer Experience, ale też pomogą Twoim pracownikom w obsłudze i wyróżnią Twoją firmę na tle konkurencji.

TOP funkcjonalności e-commerce B2B

Przyjrzyjmy się najważniejszym rozwiązaniom B2B eCommerce, które zwiększają efektywność sprzedaży i podnoszą jakość obsługi klienta. Sprawdź, jakie narzędzia cyfrowe potrzebuje Twoja firma!

Indywidualne cenniki

Firmy handlowe B2B, w przeciwieństwie do B2C, wymagają znacznie większej elastyczności, aby sprostać wymaganiom klientów biznesowych. I nie da się ukryć, cennik istotnie wpływa na skuteczność sprzedaży online.

Dlatego możliwość efektywnego zarządzania polityką cenową jest jedną z najważniejszych funkcjonalności e-commerce B2B. To właśnie ona sprawia, że platforma B2B jest platformą B2B. Dzięki niej możesz definiować i udostępniać indywidualne cenniki wynikające z polityki handlowej Twojej firmy. Co więcej, ta funkcjonalność jest dedykowana nie tylko dla pojedynczego klienta biznesowego, ale także dla całych grup klientów, co znacznie ułatwia optymalizację cenową Twojego biznesu.

Funkcjonalności e-commerce - wielokoszykowość na platformie B2B

Przypisywanie ról pracownikom

W ramach platformy e-commerce B2B możesz także zorganizować pracę całego zespołu handlowego. Dzięki temu zmaksymalizujesz wyniki w ograniczonym czasie pracy Twoich pracowników. Za pomocą platformy B2B mają oni łatwy dostęp tylko do informacji niezbędnych do realizacji celów sprzedażowych firmy. Ta funkcjonalność e-commerce B2B umożliwia przydzielanie pracownikom różnych ról, w zależności od ich codziennych obowiązków.

Które role w ramach platformy B2B są kluczowe? Wszystko zależy od tego, kto w Twojej firmie jest odpowiedzialny za konkretne rzeczy związane z zarządzaniem informacją o produkcie i obsługą klienta B2B. Dla przykładu w Saly udostępniamy pracownikom te uprawnienia, które są istotne dla naszych klientów:

  • Administrator ma pełną swobodę działania w ramach platformy, może również wybrać uprawnienia dla pracownika lub zmienić te domyślne.
  • Handlowiec zarządza danymi o klientach (dane podstawowe, limit kupiecki, cennik) oraz zamówieniami tych klientów.
  • Marketingowiec dba o poprawność treści (kategorie produktów, opisy, specyfikacje, media) w katalogu online i zakładce aktualności oraz zarządza modułem promocyjnym.
  • Możesz również skonfigurować niestandardową rolę, wybierając czynności w ramach platformy, które mają być realizowane przez tę osobę.

Dzięki przydzieleniu konkretnych ról i obowiązków, każdy pracownik wie dokładnie, co ma robić.

Zarządzanie kontami korporacyjnymi

W przeciwieństwie do B2C, obsługa klienta B2B online wymaga znacznie większej personalizacji. Konto klienta B2B może często składać się z wielu użytkowników o różnych rolach i uprawnieniach zakupowych, szczególnie gdy mamy do czynienia z pododdziałami firmy.

Jako najczęstszą kategorię użytkowników, kupujący mogą być podzieleni na menedżerów ds. zakupów i specjalistów. Wtedy menedżer ds. zakupów może mieć pełne uprawnienia do składania zamówień, podczas gdy specjaliści mogą mieć dostęp jedynie do tworzenia kolekcji produktów (wish lists).

Twój system musi radzić sobie ze złożonymi strukturami kont korporacyjnych. Klienci B2B powinni mieć możliwość zarządzania zamówieniami, dodawania autoryzowanych użytkowników i tworzenia reguł zakupowych niezależnie od liczby oddziałów, jakie posiadają w firmie.

Zarządzanie informacją produktową

Dostęp do szczegółowych informacji o produkcie jest podstawowym wymogiem dla kupujących w sektorze B2B. Ponieważ kupują oni produkty raczej z powodów pragmatycznych niż emocjonalnych, producenci muszą zadbać o poprawność i kompletność danych produktowych, w tym informacji technicznych. Opisy produktów, warianty, cechy, zdjęcia, materiały marketingowe – wszystkie te informacje pomogą Ci w jasny sposób przedstawić zalety Twoich produktów i z wyprzedzeniem odpowiedzieć na pytania i wątpliwości wielu decydentów.

Kolekcje na platformie B2B Saly – funkcjonalności e-commerce B2B

Platforma e-commerce B2B z rozbudowanymi modułami CMS + PIM pozwala zespołom marketingu i product managementu efektywnie zarządzać wiedzą produktową i aktualizować karty produktów bez ingerencji działu IT. Rozwiązania, które wspomagają kontrolę kompletności danych, są również mile widziane przez Twoich pracowników.

Wielokoszykowość i zarządzanie zamówieniami

Ponieważ Twoi klienci B2B nierzadko angażują się w wiele projektów, mogą oni potrzebować różnych produktów dla każdego działu z osobna, a nawet dokonywać zakupów w imieniu kilku osób. Ten typ środowiska sprzedaży zakłada możliwość tworzenia więcej niż jednego koszyka na różne potrzeby i pod różne adresy.

Poza standardowym dodawaniem, usuwaniem i duplikowaniem zamówień, platforma B2B musi być również wyposażona w szereg funkcji oszczędzających czas. Masowe wykonywanie akcji, powtarzanie koszyka oraz szybkie wprowadzanie zamówień poprzez wklejanie listy produktów w formacie CSV i XLS to istotne funkcjonalności w procesie składania zamówień B2B.

Od całkiem niedawna na platformie Saly można się cieszyć możliwością dodawania i edycji wielu koszyków już na poziomie listingu produktowego. Te nowe funkcjonalności e-commerce B2B upraszczają ścieżkę zakupową konsumenta do zaledwie kilku kliknięć! Czytaj więcej>>>

Wielokoszykowość to również świetny sposób na zwiększenie sprzedaży hurtowej w Twoim sklepie internetowym. Dzięki temu narzędziu Twoi klienci mogą rozplanować większy zakup, zaopatrując w Twoje produkty poszczególne działy. 

Segmentacja i raporty analityczne

Przy tak dużej ilości danych o klientach i ich zamówieniach niezbędne jest wsparcie w zakresie raportowania, analizy danych sprzedażowych i szybkiego reagowania na zmiany w zachowaniu klientów. Dlatego platforma B2B, oprócz funkcjonalności usprawniających procesy zamówieniowe, musi być wyposażona w zaplecze analityczne.

Dobry, i co ważne, przejrzysty panel analityczny umożliwia efektywne i dokładne planowanie, budżetowanie i raportowanie. Dzięki temu wyższy szczebel może podejmować trafne decyzje biznesowe oparte na danych, a handlowcy mogą monitorować wzrosty i spadki kluczowych wskaźników sprzedażowych. Pracownicy mają dostęp do pełnej i aktualnej informacji o kontrahentach, historiach transakcji, produktach, warunkach. Szczegółowe informacje o zamówieniach i aktywnych klientach w wybranym przedziale czasowym dają kompleksowy obraz efektywności sprzedaży firmy za pośrednictwem platformy B2B.

Możliwość integracji

Przeciętna firma codziennie korzysta z wielu systemów wspierających jej działalność. W celu maksymalizacji efektywności i oszczędności czasu, kluczowa jest praca na jednym strumieniu danych, aktualizowanych w czasie rzeczywistym. Prezentacja aktualnych stanów magazynowych i cen produktów, a także synchronizacja zamówień – to niezbędna funkcjonalność dla firmy produkcyjnej czy dystrybucyjnej. Można to osiągnąć poprzez integrację platformy B2B z firmowym systemem ERP. Rozważając wybór platformy B2B, warto zapytać dostawcę, czy oferuje integrację z Twoim systemem ERP.

Kolejnym ważnym pytaniem, które należy zadać dostawcy platformy B2B jest to, czy ma ona otwarty interfejs API. Oprogramowanie z otwartym API daje Ci możliwość współpracy z innymi systemami i swobodnej wymiany kluczowych informacji. Na przykład, pozwala to na dystrybucję skonfigurowanych informacji o produktach w platformie B2B do innych kluczowych kanałów, np. do marketplace. Co więcej, możesz to zrobić we własnym zakresie z Twoim działem IT bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Jak wybrać odpowiednie narzędzie?

Dobrą wiadomością jest to, że prawdopodobnie nie musisz mieć wszystkich tych funkcjonalności e-commerce B2B już od pierwszego dnia użytkowania platformy. Ważne jest, aby myśleć przyszłościowo i wybrać rozwiązanie, które będzie spełniało potrzeby Twojej firmy dziś i jutro. Szukaj systemów, które są skalowalne. Jest to gwarancja, że oprogramowanie nie stanie się przestarzałe i nie będziesz musiał zmieniać platformy za 3-5 lat.

Dobra platforma B2B to narzędzie dla marketingu, sprzedaży, product managementu i obsługi klienta – dla całej firmy. Musisz więc wybrać ją z myślą o kluczowych potrzebach swoich pracowników.

Takim rozwiązaniem jest Saly – platforma e-commerce B2B klasy enterprise. Nowoczesna technologia i oprogramowanie SAAS dedykowane dla firm, które nie chcą zostać w tyle. W każdej chwili możesz przetestować jej funkcjonalności na demo. Wystarczy, że wypełnisz formularz, a my prześlemy Ci login i hasło.

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty