Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

5 wyzwań transcommerce B2B. Czy jesteś gotowy na e-Eksport?

Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na ekspansję na zagraniczne rynki. W styczniu br. nasz krajowy eksport osiągnął poziom 131,1 mld PLN (+12% rdr.). Ogromny potencjał, jakim jest sprzedaż zagraniczna, wiąże się jednak z dużym ryzykiem. Czy jesteś gotowy na e-Eksport? W jaki sposób się przygotować, aby zwiększyć szanse swojego biznesu na zaistnienie i przetrwanie na nowych rynkach?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na co zwrócić uwagę, aby zdobyć zaufanie klientów na nowym rynku;
  • dlaczego warto dostosować się do zagranicznych metod kupna i sposobów płatności;
  • jakie przykładowe zobowiązania prawne wdrożyć i jak rozliczać się zgodnie z europejskimi wymogami.

Zanim zaczniesz wprowadzać swoje produkty na rynki zagraniczne

Decydując się na e-eksport, przeprowadzasz badanie wybranego rynku, starasz się o konieczne certyfikaty, a także przygotujesz odpowiednią strategię promocyjną. Warto też, abyś z równie wielkim zaangażowaniem skupił się na tworzeniu e-sklepu skierowanego do zagranicznego użytkownika. Poniższe wskazówki pomogą Ci szybko i skutecznie wprowadzać swoje produkty na obce rynki.

Wskazówka: Przy ekspansji na nowe rynki warto zgłosić się do Instytucji takich jak WPHI lub PCC, które organizują spotkania z potencjalnymi partnerami w danym kraju. Możesz też nawiązać współpracę z europejskimi sieciami zrzeszającymi przedsiębiorców i pomagającymi w nawiązywaniu stosunków biznesowych, w tym z OECD czy Enterprise Europe Network.

Dopasowanie języka

Bariera językowa stanowi ogromne wyzwanie dla e-eksportu, zwłaszcza w handlu B2B. Sprawne komunikowanie się z nabywcami pozwala na zdobycie zaufania i zbudowanie relacji, co często jest kluczowe dla hurtowej sprzedaży.

Statystyki wskazują, że klienci na całym świecie wolą kupować produkty z informacjami w ich mowie ojczystej. Co więcej, 40% z nich nigdy nie złoży zamówienia na stronach obcojęzycznych. Jasne jest więc, że e-sklep powinien mieć dopasowaną wersję językową danego kraju, a sam wybór państwa powinien być dla użytkowników intuicyjny i prosty, np. poprzez kliknięcie określonej flagi u góry witryny. 

Wskazówka: Po wprowadzeniu nowego języka do swojego e-sklepu koniecznie poproś o konsultację osobę, która sprawnie się nim posługuje. Błędy w tłumaczeniu głównych buttonów lub funkcjonalności mogą znacząco obniżyć Twoją wiarygodność i profesjonalizm.

Dopasowanie waluty

Rozliczanie się w złotówkach może znacząco ograniczyć skuteczność sprzedaży na rynkach zagranicznych. Przewalutowanie wiąże się często z dodatkowymi opłatami, co skutecznie zniechęci klienta do zakupów. Z kolei handel w lokalnej walucie przyspiesza i ułatwia ocenę opłacalności transakcji w porównaniu do ofert konkurencji. 

Ważne jest, aby zdecydować się na odpowiednią i dopasowaną do potrzeb biznesu politykę zarządzania walutowego. Stawki można ustalać ręcznie lub automatycznie po kursie NBP. W przypadku zdigitalizowanej sprzedaży nie powinno to stanowić większego problemu. A, jeśli planujesz wprowadzać e-commerce na tereny krajów Unii Europejskiej, w aż 19 z nich możesz zaoferować płatność w euro, co znacznie Ci ułatwi organizację rozliczeniową.

Dopasowanie płatności

Ponad jedna trzecia kupujących online uważa, że dostęp do lokalnych metod płatności jest dla nich szczególnie ważny  podczas podejmowania decyzji o miejscu zakupu. Zanim więc wprowadzisz swój e-sklep na rynki zagraniczne, zadbaj o jego kompatybilność ze stosowanymi w danym kraju systemami płatności. Spośród najpopularniejszych warto wymienić PayU, dostępny na ponad 50 światowych rynkach, angażując przedsiębiorców z 43 państw, oraz Stripe, obsługujący ponad 135 walut i metod płatności.

Dopasowanie prawno-podatkowe

Kwestie księgowe i VAT-owe przy zakupach międzynarodowych często sprawiają przedsiębiorcom kłopoty. Niespełnienie któregoś z wielu europejskich przepisów grozi konsekwencjami prawnymi. Istnieją jednak również liczne ułatwienia związane z e-eksportem do państw UE. W niektórych przypadkach dostawca może zastosować 0% VAT od WDT. Twój e-sklep zatem powinien mieć możliwość ustawienia stawki VAT na sprzedawane produkty.

Pamiętaj, by zarejestrować się jako podatnik VAT-UE i od tego momentu podczas rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Zwróć uwagę również na automatyzację działań związanych z rozliczeniami. W przypadku e-eksportu faktura będzie mieć dopasowany język oraz odpowiednią walutę. A jeżeli nabywcą jest przedsiębiorca, powinna także zawierać stawki netto oraz potwierdzenie, że to dostawca opłacił VAT.K.

Powyższe wskazówki to jedynie kropla w morzu potrzeb przedsiębiorcy nastawionego na e-eksport. Przy hurtowej wysyłce towarów za granicę ogromnie ważne będą również możliwości zarządzania opakowaniami zbiorczymi, tworzenie indywidualnych cenników czy wielomagazynowość. Zadbanie o te aspekty może znacząco ułatwić Ci transgraniczny handel B2B online. 

Jeśli treści związane z e-commerce B2B są dla Ciebie interesujące albo chciałbyś rozpocząć sprzedaż online, w tym również na rynkach zagranicznych, to zapraszamy do umówienia się na bezpłatne konsultacje z naszymi specjalistami i do sprawdzenia, jak platforma e-commerce może pomóc Ci w handlu B2B.

Powiązane posty