Aktualizacja: 20.05.2022.
Można obecnie wydzielić trzy rodzaje firm, które są na różnych etapach transformacji cyfrowej. Duże firmy, z rozbudowanymi działami sprzedaży i dostępem do szerszych zasobów, mogą być na bardziej zaawansowanym etapie. Z kolei firmy z sektora MŚP dopiero rozpoczęły lub właśnie rozpoczynają swoją przygodę z platformą B2B. Zmiany w niektórych przedsiębiorstwach zostały przyspieszone bądź wymuszone przez różne czynniki zewnętrzne, w tym głównie przez pandemię.
Podczas gdy rok 2020 pobudził wysiłki w kierunku transformacji cyfrowej, mijający rok ujawnił również luki i szanse na zwiększenie wydajności i poprawę doświadczeń klientów B2B. Długotrwałe granice zostały przełamane! Klienci B2B chcą tych samych szybkich, wygodnych i spersonalizowanych opcji zamawiania, do których przyzwyczaili się jako klienci B2C.
Co badania mówią o B2B ecommerce na świecie? Jak Twoja platforma B2B wpasowuje się w nowe trendy i konsumenckie oczekiwania? Przekonaj się!
Opracowanie CEB podaje, że typowy zakup biznesowy pochłania dwa razy więcej czasu niż klienci się spodziewają. Co więcej, 65% klientów twierdzi, że spędza na rozmowie z przedstawicielem handlowym tyle czasu, ile spodziewali się poświęcić na cały zakup. Cóż, skomplikowane i czasochłonne zakupy – taka jest reputacja starych metod sprzedaży B2B.
Dostawcy, którzy ułatwiają proces zakupu, mają o 62% większe szanse na zwiększenie sprzedaży niż ci, którzy to zaniedbują. Łatwość zakupu jest zdecydowanie największym czynnikiem wpływającym na Customer Experience, co potwierdzają badania. Tacy klienci są znacznie bardziej skłonni do składania powtarzalnych zamówień niż klienci, którzy stykają się z tradycyjnymi metodami sprzedaży.
Zobacz, co najczęściej przeszkadza klientom w podjęciu właściwej decyzji na różnych etapach procesu zakupowego:
Twoi klienci mogą mieć problemy z przyjęciem zbyt wielu informacji. Nawigacja Twojej strony może nie być też dla nich intuicyjna. Dodatkowo ścieżka klienta może być zaburzona lub rozproszona. Możesz ich jednak wesprzeć w procesie zakupowym. Dużym walorem w tym przypadku jest platforma B2B, która ma przejrzysty UX/UI design. Dowiedz się więcej>>>.
Badanie Amazon prezentuje takie dane:
Wspomnieliśmy już, czym żył świat w ostatnich latach. Teraz, tak jak obiecaliśmy, przedstawiamy trendy na przyszłość.
Według raportu DHL Express do 2025 r. znacząca większość, bo aż 80% interakcji B2B będzie odbywała się online. Z tego samego raportu wynika, że pandemia i jej konsekwencje doprowadzą do rozwoju globalnego handlu elektronicznego B2B, który osiągnie wartość 20,9 bln dolarów do 2027 r.
Badania pokazują również, że do 2025 roku 75% globalnej siły roboczej będą stanowić millenialsi. Wzrost liczby świadomych cyfrowo millenialsów na stanowiskach kierowniczych zmienia kurs tradycyjnych zamówień B2B w kierunku przyjęcia rozwiązań online.
Jak podaje Sana Commerce w swoim najnowszym raporcie: 94% klientów B2B cierpi z powodu problemów związanych z obsługą online. Jedna trzecia kupujących jest sfrustrowana dostępnymi funkcjonalnościami B2B ecommerce. Widoczność cech produktów, łatwość dokonywania zakupów, możliwość powtarzania zamówień, a nawet dostęp do historii zamówień… Wszystkie te elementy znalazły się na liście. Czy dotyczą one również Twojej platformy B2B? Pamiętaj, aby zaplanować odpowiednie działania w 2022 roku.
2022 rok pełen wyzwań
Łatwe zakupy B2B, dobre Customer Experience, funkcjonalności odpowiadające potrzebom millenialsów, odpowiednie narzędzia B2B ecommerce – to główne kierunki „optymalizacji”, na których warto się skupić w nowym roku.
Nowy rok, nowe narzędzie do obsługi klientów B2B? Umów się na demo i sprawdź, jak platforma e-commerce B2B zwiększy sprzedaż Twojej firmie!
Członek Rady Nadzorczej Saly S.A., CMO
Anna Arak-Stachacz