Nasz świat staje się coraz bardziej zależny od wszelkiego rodzaju interfejsów API. Interfejsy programowania aplikacji są obecne w niemal wszystkich obszarach naszego życia. Nawet nie będąc tego świadomym, używamy ich do robienia zakupów, komunikacji online, dokonywania przelewów pieniężnych i wielu innych celów.

API to właśnie te czary-mary, które pozwalają firmom uzyskać dostęp do czystych danych i wykorzystać je odpowiednio do swoich potrzeb.

Czasy, kiedy firmy mogły chować aplikacje “pod biurkiem”, nie dając dostępu do swoich danych i operacji minęły bezpowrotnie, a integracja z innymi rozwiązaniami nie jest już żadnym luksusem. Nowoczesne programy mają ze sobą współpracować i swobodnie wymieniać dane.

Otwarcie na nowe możliwości

Firmy handlowe B2B tradycyjnie inwestowały w pakiety produktów od znanych dostawców oprogramowania, niezależnie od tego, czy były one najlepszym rozwiązaniem dla ich specyfiki działalności. Na przykład, jeśli hurtownia używała systemu ERP jednej firmy, często była zmuszana do zakupu oprogramowania e-commerce tej samej firmy, ponieważ integracja z innymi systemami była najczęściej niemożliwa. Co więcej, dostawcy oprogramowania chcieli mieć wszystkie operacje i przepływy danych pod kontrolą – nie dzielić się technologią z konkurentami. Tak więc, na przykład, producent oprogramowania często nie pozwala działowi IT swojego klienta na ingerowanie w dane i samodzielne przeprowadzanie integracji.

Czy takie podejście będzie aktualne w 2021 roku? Nie wykluczamy tego… ale tylko pod warunkiem, że twórcy oprogramowania nie zależy na zadowoleniu klientów i zaspokajaniu ich potrzeb biznesowych. 

Czym jest open API dla platformy e-commerce B2B?

Otwarty interfejs programowania aplikacji, w skrócie API, to zestaw funkcji, które pozwalają platformie e-commerce B2B na bezproblemową integrację z zewnętrznymi aplikacjami, systemami operacyjnymi lub danymi. Innymi słowy, API sprawia, że różne platformy od różnych dostawców mogą “rozmawiać” w jednym, dobrze znanym wszystkim programistom języku i współpracować ze sobą.

Jest to swego rodzaju “most”, łączący dwie aplikacje i umożliwiający wzajemną wymianę danych w czasie rzeczywistym. Pod określonymi adresami aplikacje zapewniają dostęp do wybranych danych. Dzięki czemu inne aplikacje mogą uzyskać dostęp do tych danych, odszyfrować je i wykorzystać do własnych celów.

Po stronie technicznej, API to kod, który kontroluje wszystkie punkty dostępu do danych. Można wysłać zewnętrzne żądanie, które interfejs API obsłuży jako pośrednik. To właśnie API prześle zapytanie do aplikacji, a następnie zwróci odpowiedź.

Zastosowanie API

Głównym powodem popularności tej technologii jest fakt, że firmy mogą integrować swoje systemy z usługami firm trzecich. Nie muszą tworzyć własnych rozwiązań od zera, a jedynie adaptować je do własnych wymagań i potrzeb biznesowych.

Otwarte interfejsy API umożliwiają bezproblemową integrację ze wszystkimi systemami używanymi przez klientów, takimi jak ERP, CRM, CMS, Analytics czy inne systemy.

Na przykład, gdy klient składa zamówienie na platformie e-commerce B2B, informacje rozliczeniowe automatycznie spływają do systemu finansowego. Wszystkie te procesy zachodzą mega szybko (0,001 sekundy) i bez żadnego wysiłku ze strony Twoich pracowników. Pomyśl tylko, ile czasu zajmuje np. wyszukanie aktualnej ceny lub dostępności danego produktu w systemie ERP, a następnie ręczne wprowadzenie tej informacji do platformy e-commerce B2B! Różnica jest oczywista.

Kolejny przykład, z którym zapewne nie raz zetknąłeś się na przeróżnych stronach internetowych – Google Maps. Google udostępnia API developers.google.com/maps/documentation/, które umożliwia dostęp do danych giganta i zaprezentowanie ich na swojej stronie. Klucz API jest generowany dla jednego, konkretnego użytkownika w celu kontroli limitów wyświetleń na stronie i naliczania dodatkowych opłat.

Wyszukiwarki lotów typu Skyscanner też korzystają z API poszczególnych linii lotniczych (LOT, Wizz Air i inne), przeszukują wszystkie dostępne wyniki i dostarczają te, które spełniają nasze kryteria.

Tak więc, interfejsy API mają szerokie zastosowanie w różnych branżach i tworzą jedną wielką sieć powiązań.

Open API = elastyczność, skalowalność, kontrola

Platformy e-commerce B2B oparte o API zapewniają pełny dostęp do podstawowych możliwości platformy oraz elastyczność w dostosowywaniu jej do indywidualnych potrzeb klientów. Interfejsy API nie tylko upraszczają tworzenie oprogramowania, ale także gwarantują potencjał do wprowadzania wszelkich innowacji. Posiadanie API jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu firmy i szybkiego reagowania na nowo powstające potrzeby, zwłaszcza w przypadku strategii omnichannel. Dzięki temu procesy są zautomatyzowane, a optymalizacja nie wymaga dużych inwestycji w rozwój platformy.

Przekonaj się, co zyskasz z platformą B2B Saly. Wypełnij formularz i zobacz prezentację systemu.

Powiązane posty