Aktualizacja: 20.05.2022
Sprzedaż B2B to model sprzedaży, w którym firma oferuje swoje produkty lub usługi innej firmie. Sprzedaż B2B zazwyczaj wiąże się z bardziej złożonymi procesami i kilkoma punktami kontaktu. Dlatego też firmy B2B muszą utrzymywać zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów w celu pozyskiwania nowych klientów i generowania przychodów.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda obsługa klienta biznesowego z perspektywy handlowca? Poprosiliśmy naszego Sales Specialist – Wiktora Wróbla, który wcześniej pracował w sprzedaży B2B, aby zdradził nam, jak wygląda typowy dzień handlowca.
“Wstajesz i pierwsze co robisz, to czytasz maile z zamówieniami. Przecież niektórzy z Twoich klientów nie zaczynają pracy o 9, ale o 6 rano. Tam czekają już na Ciebie listy zamówień z prośbą o pilną wysyłkę jeszcze “na wczoraj”. Jedną ręką robisz więc kawę, a drugą wprowadzasz zamówienia na firmowym tablecie. W końcu mobile first i Twój ERP/WMS jest responsywny! Ostatnie zamówienia wprowadzasz już siedząc w swoim samochodzie. Ustawiasz trasę do klienta na GPS, aby uniknąć korków i być na miejscu jak najszybciej. Twój dzień nie trwa od 8.00 do 16.00.
W przerwach między wizytami klientów wpada Ci szybki hot-dog, a w międzyczasie wprowadzasz nowe pilne zamówienia, które muszą być “na już”. I tak mija dzień”.
Chciałbyś skupić się na analizie swoich klientów, poszukać nowych możliwości sprzedaży, podziękować najlepszym i uratować tych, którzy od Ciebie odchodzą… bo już 3 razy nie dotarłeś do nich z powodu braku czasu.
“Gdyby moja organizacja wdrożyła narzędzie wspierające pracę działu handlowego, mógłbym zająć się tym, co jest dla mnie znacznie ważniejsze – zadbać o moich klientów B2B. Zamówienia klientów składane za pośrednictwem takiej platformy B2B trafiają do systemu ERP/WMS, dzięki obustronnej integracji. A co więcej, istnieje duża szansa, że są one już przetwarzane i pakowane, zanim dotrę do pierwszego klienta. W drodze między klientami nie musiałbym wprowadzać zamówień! Mógłbym dzwonić do kluczowych klientów, umawiać się na spotkania i mieć dostęp do pełnej historii zamówień i analizy w moim telefonie”.
“Handlowcy zamiast być wklepywaczami zamówień, stają się Twórcami Biznesu! Po cyfrowej transformacji pełnią rolę opiekunów klienta, a nie robotów realizujących zamówienia. Budują relacje, pozyskują nowych klientów, a tym samym rozwijają biznes”.
Więcej o doświadczeniach firm, które zdecydowały się na digitalizację obsługi klienta B2B i uwolnienie handlowców od zadań administracyjnych, można przeczytać w naszych case study. Tworzymy je wspólnie z naszymi klientami!
Sales Specialist
Przejście na e-commerce B2B: łatwiejsze niż Ci się wydaje
Valeriia Mostova
Wiktor Wrobel