Podobnie jak każdy biznes w internecie, system e-commerce B2B w Twojej firmie może, a nawet musi być wspierany przez działania online. Obecność firm handlowych B2B online i digital marketing (płatna strategia marketingowa i social media) powinny iść w parze.
Aktualizacja: 30.06.2022.
Aby skutecznie kontynuować cyfrową transformację sprzedaży B2B, warto postawić na narzędzia i metody stosowane w „naturalnym środowisku” systemu e-commerce Twojej firmy – internecie.
Tu rządzi – i branża B2B nie jest żadnym wyjątkiem – digital marketing. Wciąż jednak możemy wykorzystywać wiedzę działu sprzedaży na temat klientów:
- jak się komunikują,
- czego szukają,
- jakie są ich potrzeby.
To dzięki odpowiedziom na te pytania dział marketingu dopasuje treści i kreacje do potrzeb grupy docelowej. Dlatego też postanowiliśmy przygotować listę sposobów na zainteresowanie i pozyskanie nowych klientów bez bezpośredniego zaangażowania handlowców.
Kampanie w Google
Co najczęściej robią użytkownicy, szukając konkretnego produktu/firmy? Oczywiście wpisują kluczową frazę w Google.
“Hurtownia fotowoltaiczna Kraków”, “węże hydrauliczne hurtownia” czy “doniczki ceramiczne cena hurtowa”. Po wpisaniu takich przykładowych fraz potencjalni klienci biznesowi trafią na stronę z wynikami wyszukiwania Google. I już w tym momencie mogą poznać Twoją firmę. Dlatego że na początku i na końcu każdej strony wyszukiwarki znajdują się reklamy tekstowe, które z dużym prawdopodobieństwem przykują uwagę Twoich potencjalnych klientów.
Jest to najbardziej popularny format reklamy, jaki oferuje Google. Zaledwie w kilku nagłówkach i linijkach tekstu trzeba przekonać potencjalnego klienta do przejścia na stronę docelową – Twoją platformę B2B e-commerce.
Digital marketing a Google: co zrobić, by pokonać konkurencję?
Aby wyróżnić reklamę na tle konkurencji, można użyć dodatkowych rozszerzeń. W ten sposób zwiększa się jej widoczność na stronie wyników wyszukiwania. Wśród dodatkowych rozszerzeń można spotkać m.in.:
- rozszerzenia lokalizacji,
- linki do stron www,
- informacje o witrynie,
- numer telefonu,
- oferta oraz cena.
Możesz uzupełnić swoje kampanie tekstowe reklamami graficznymi wyświetlanymi na portalach odwiedzanych przez Waszych potencjalnych klientów. Dzięki bogatym możliwościom targetowania i kierowania, możesz kontrolować, gdzie i komu wyświetlą się banery.
Jak sprawić, by reklama Google była opłacalna?
Wykorzystywanie Google Ads tak, by zmaksymalizować skuteczność reklam, jest bardzo skomplikowanym procesem. Wciąż jednak możesz podjąć się kilku kroków, które zwiększą Twoją widoczność.
Dobrą praktykę stanowi kierowanie reklam na tematy stron internetowych (e-commerce, odnawialne źródła energii, elektronika użytkowa itd.). W tym celu wybierz grupę odbiorców z gotowych wariantów Google Ads lub utwórz własną.
Przykładem niestandardowej grupy będą użytkownicy odwiedzający strony internetowe konkurencji. Wystarczy wyklikać strony www konkurencji i gotowe. Docierasz ze swoją ofertą do potencjalnych klientów, którzy faktycznie szukają produktów podobnych do Twojej propozycji.
Digital marketing to także obserwowanie Twojej platformy B2B
Absolutny must-have stanowi skierowanie przekazu remarketingowego do użytkowników, którzy już weszli w interakcję z Twoją stroną www. Przypomnij się tym odbiorcom, którzy weszli na Twoją stronę, jednak wciąż nie podjęli decyzji zakupowej.
Wzmocnij przekaz, poinformuj o promocjach, zaproponuj rabat. Możesz także tak skonfigurować remarketing, by pokazać zainteresowanym te produkty, które już oglądali, ale nie dodali ich do koszyka.
Aby śledzić skuteczność Twoich kampanii (nie tylko tych w Google) i to, jak przekładają się one na ruch na platformie B2B, rekomendujemy założenie konta Google Analytics.
Mierz zdarzenia i ustal konwersje (zakup, rejestracja itd), monitoruj jak zachowują się użytkownicy. Później możesz zoptymalizować reklamy pod kątem tych konwersji, aby precyzyjniej docierać do klientów.
Aby mierzyć aktywności na stronie, skontaktuj się ze swoim działem IT i poproś o zainstalowanie kodu, otagowanie buttonów itp. Możesz to również zrobić samodzielnie, korzystając z intuicyjnego narzędzia Google. Więcej o możliwościach reklamowych w Google>>>.
Obecność marki na Facebooku
Wykorzystaj wszystkie możliwości, aby nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Facebook jest tym miejscem w sieci, gdzie możesz ich „złapać” poza pracą.
Błędnym przekonaniem jest to, że Facebook działa tylko dla B2C. Jeśli chodzi o szybką sprzedaż – może tak być, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby klient biznesowy natychmiast zamówił 200 jednostek produktu po kliknięciu na post z atrakcyjną grafiką w zakładce aktualności.
Facebook jest jednak doskonałym narzędziem do budowania świadomości marki, utrzymywania relacji z klientami, dzielenia się materiałami edukacyjnymi, żartami z branży, itp. Podobnie jak Google, oferuje on bogate możliwości reklamowe w wielu formatach, a także zapewnia panel analityczny.
Aby sprawnie zarządzać stroną firmową, kampaniami, listami odbiorców i monitorować wyniki reklam na Facebooku i Instagramie – utwórz Menedżera firmy na Facebooku.
Jak widać, w cyfrowej transformacji sprzedaży B2B nie chodzi tylko o technologię. Odpowiednio zaplanowany digital marketing jest jedną z kluczowych sił napędowych rozwijającego się biznesu online.
Pamiętaj tylko, aby twoje komunikaty marketingowe online nie były zbyt nachalne. Kieruj je do jasno określonej grupy docelowej. Skonsultuj się z działem sprzedaży, aby właściwie zdefiniować Wasz idealny target.