laptop sprzedaż b2b online e-commerce b2b

Rok 2020 ma być wyjątkowym rokiem dla światowego rynku e-commerce B2B. Oczekuje się, że wielkość sprzedaży B2B będzie dwa razy wyższa niż w przypadku handlu detalicznego online, czyli B2C.

Według raportu Deloitte “Digitalizacja rynku B2B”, szacuje się, że wartość polskiego rynku e-commerce B2B w 2020 roku osiągnie ponad 344 mld zł. Nic dziwnego, skoro według danych, to właśnie klienci B2B wydają w sieci prawie dziesięć razy więcej niż klienci indywidualni.

W ciągu najbliższych kilku lat możemy spodziewać się masowej transformacji cyfrowej firm B2B na całym świecie. Pisząc o trendach w sprzedaży B2B online na 2020 rok warto zauważyć, że podobnie jak w latach poprzednich, są one w dużej mierze kształtowane przez to, co dzieje się na rynku B2C. Inaczej mówiąc, użytkownicy B2B oczekują doświadczenia zakupowego, które jest im znane z codziennego doświadczenia robienia zakupów online w zwykłych sklepach internetowych.

Mając to na uwadze, wybraliśmy najważniejsze według nas trendy w e-commerce B2B w 2020 r.

1. Mobile przede wszystkim

Wydaje się, że w 2020 roku Responsive Web Design jest rzeczą oczywistą i naturalną, ale czasami producenci oprogramowania B2B zapominają, że użytkownik B2B – to też człowiek, a smartfon jest jego nieodłącznym towarzyszem. Jeśli spojrzymy na jakiekolwiek statystyki e-commerce B2C, zauważymy, że ludzie spędzają więcej czasu online używając swoich urządzeń mobilnych niż swoich komputerów stacjonarnych. Z roku na rok robią więcej zakupów za pośrednictwem tego kanału. W 2021 roku 73% sprzedaży w e-commerce będzie odbywać się w ten sposób. Tak więc platforma B2B powinna być koniecznie dostosowana do urządzeń przenośnych, koniec i kropka.

2. Nie zostań w tyle – postaw na Sztuczną inteligencją

Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia się maszynowego są coraz częściej stosowane w średnich i dużych serwisach e-commerce B2C, przyczyniając się do lepszej obsługi klienta i personalizacji ofert. W sprzedaży B2B online z AI korzystają głównie najwięksi gracze, ale coraz więcej firm średniej wielkości również rozważa wykorzystanie jej zalet. Obecnie najpopularniejsze obszary, w których technologia AI wspiera platformę B2B to: wyszukiwanie produktów, obsługa klienta oraz rekomendacje produktów.

Wyszukiwanie produktów jest kluczową funkcją każdej platformy B2B. Jeśli firma oferuje około kilku tysięcy produktów, platforma B2B powinna być w stanie odnaleźć te produkty nie tylko po nazwie, ale również po kodzie produktu, numerze seryjnym części itp. Więcej o tym, jak powinna działać idealna wyszukiwarka B2B przeczytasz tu.

Rekomendacje produktów (cross selling i up-selling) są tak stare jak sam e-commerce, ale dzięki sztucznej inteligencji, funkcja ta może dostarczać spersonalizowanych rekomendacji opartych na zachowaniu klientów B2B.

3. Podejmuj trafne decyzje biznesowe dzięki analizie danych

Dane są paliwem do zwiększania sprzedaży i dynamicznego rozwoju każdej firmy. Problemem dla wielu firm jest to, które informacje powinny być gromadzone i jak je efektywnie przetwarzać.

Nowoczesne platformy B2B są wyposażone w narzędzia i funkcje, które pomagają wizualizować i analizować istotne dane sprzedażowe. Ważne jest jednak, aby nie ograniczały się one do pewnych typowych wskaźników, które są charakterystyczne dla handlu elektronicznego B2C (liczba wizyt, większość sprzedanych produktów itp.). Platforma B2B powinna dostarczać danych odpowiednich dla działalności prowadzonej przez hurtowników, producentów lub dystrybutorów. Np. wartość wszystkich zamówień klientów za dany miesiąc, TOP 15 spadków aktywności klientów, sumaryczny obrót klientów.

Jednocześnie platforma B2B (panel ze statystykami, wykresami) może służyć jako narzędzie prezentacyjne dla przedstawicieli handlowych.

Podsumowanie

Z pewnością w 2020 r. będziemy obserwować powstawanie coraz większej liczby funkcji i możliwości B2B. Po pierwsze, użytkownicy biznesowi oczekują znanego i przyjaznego doświadczenia zakupowego, które dostrzegają w zwykłych sklepach internetowych. Po drugie, najlepsze platformy B2B będą opierać swoją obsługę klienta biznesowego i funkcje (takie jak wyszukiwanie i rekomendacje produktów) na Business Intelligence i analizie danych. Last but not least – platforma B2B powinna być wyposażona w raportowanie wynikające ze specyfiki konkretnej branży.

Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – SALY łączy w sobie wszystkie te trendy. Nie musisz iść daleko, aby je przetestować. Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 501 521 573. Porozmawiamy o tym, jak nasze rozwiązanie może wesprzeć Twój biznes w 2020. Nie zostań w technologicznym tyle! 🙂

Powiązane posty