Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Czy można zredukować koszty w sektorze B2B do absolutnego minimum? Oczywiście, że jest to możliwe! W samym dziale sprzedaży można wprowadzić kilka oszczędności. Co więcej, redukcja kosztów nie musi wcale oznaczać spadku jakości obsługi klientów!

Czy można zredukować koszty w sektorze B2B do absolutnego minimum? Oczywiście, że jest to możliwe! W samym dziale sprzedaży można wprowadzić kilka oszczędności. Co więcej, redukcja kosztów nie musi wcale oznaczać spadku jakości obsługi klientów!

Nawet jeśli obecnie branża e-commerce przechodzi swój złoty wiek, nie można ignorować rosnących kosztów stałych, które wraz z nadejściem 2022 roku osiągnęły rekordowe wyniki. Co więcej, dla sprzedaży internetowej B2B istnieje dodatkowe ryzyko utraty obecnych klientów. 

Jak zatem jednocześnie zmniejszyć koszty prowadzenia firmy, zachowując dotychczasowy poziom sprzedaży? Czy istnieje sposób, by prześcignąć konkurencję, oraz czy to dobry moment na zmiany w firmie?

Optymalizacja pracy handlowców

Obecnie w e-commerce skierowanym do przedsiębiorstw, największe koszty, ale i najwięcej możliwości, generują handlowcy. Szacuje się jednak, że poświęcają oni  jedynie jedną trzecią ze swojego czasu pracy na sprzedaż. Na co zatem przeznaczają prawie 70% uwagi i energii? Wśród największych pochłaniaczy znajdują się: wyjazdy do klientów, zarządzanie komunikacją elektroniczną oraz obsługa danych systemowych.

Z kolei w momencie zautomatyzowania powyższych działań handlowiec może się skupić na procesie sprzedaży, zwiększając tym samym obsługiwaną liczbę klientów. Może też wtedy więcej czasu poświęcić na nawiązywanie nowych relacji biznesowych, co stanowi istotną przewagę konkurencyjną w dobie kryzysu.

Jak zredukować koszty w obszarze sprzedaży B2B? - wzrost składki ZUS w stosunku do roku poprzedniego

Jak zatem zdjąć z barków sprzedawcy obowiązki, które wciąż muszą się zadziać, by sama sprzedaż mogła być efektywna? Są dwa sposoby:

  • nowe stanowisko/a pracy – stworzenie wewnątrz firmy osobnej grupy specjalistów pełniących rolę wsparcia organizacyjnego i oferujących pomoc naszym ekspertom sprzedaży. Jest to podejście tradycyjne i mniej ingerujące w dotychczasową organizację firmy. Wadą tego rozwiązania jest jednak wygenerowanie wysokich kosztów stanowiących ryzyko inwestycyjne;
  • platforma e-commerce – zastosowanie zautomatyzowanego serwisu obsługującego sprzedaż online w sektorze B2B. To rozwiązanie nie generuje znacznych kosztów, osiągając jednocześnie nawet dziesięciokrotnie zwiększone zyski już po miesiącu funkcjonowania. Założenie platformy wymaga niekiedy reorganizacji systemu pracy firmy i początkowej inwestycji, która jednak szybko może się zwrócić sprawdź demo>>> .

Jak zredukować koszty za pomocą automatyzacji e-commerce B2B?

Platforma e-commerce B2B ma kolejną ogromną zaletę związaną ze zmniejszeniem również czasu na samą pojedynczą sprzedaż przy maksymalizacji zysków. Na czym to polega? 

Dzięki przejrzystej ofercie i jasnej ścieżce zakupowej klienta na platformie użytkownik może sam znaleźć potrzebne mu produkty. Chętniej też podejmuje decyzję zakupową, co wpływa na wyniki sprzedaży. Dodatkowym atutem jest również zminimalizowany czas na wszystkie procesy okołosprzedażowe, w tym na przykład fakturowania, przesyłanie potwierdzeń zamówienia czy informacji o wysyłce. 

Jak zredukować koszty w obszarze sprzedaży B2B? - Saly platforma e-commerce

Automatyzacja procesu sprzedaży online wpływa także na zmniejszenie ilości błędów ludzkich nawet dwudziestokrotnie, które mogą nie tylko generować straty chwilowe, ale też wpływają negatywnie na zaufanie do marki. 

Od razu również staje się możliwa analiza sprzedażowa. Najlepsze platformy do obsługi e-commerce B2B dostarczają klarowne informacje, kto i w jakich godzinach złożył zamówienie, a także który handlowiec odpowiada za sukces. W tradycyjnej wersji wszystko wiązałoby się z wyborem pomiędzy ręcznym wprowadzaniem danych (i znów – ze stratą czasu) a ignorowaniem analityki sprzedażowej – i tym samym możliwych zysków dla firmy czytaj więcej >>>.

Zarówno największe koszty prowadzenia firmy, jak i możliwe zyski generują handlowcy. Dlatego optymalizacja ich pracy jest kluczowa, by móc zredukować koszty w obszarze sprzedaży B2B. Niezależnie jednak czy wybierze się metodę tradycyjną czy zautomatyzowaną warto poświęcić czas na zmiany, by w sytuacji wzrostu kosztów być gotowym na generowanie większych zysków.

Bibliografia:

  1. Rekordowa podwyżka składek ZUS dla przedsiębiorców, [w:] rp.pl [dostęp: 12.05.2022].
  2. Wartość polskiego rynku e-commerce w 2020 przekroczyła 100 mld zł, [w:] bankier.pl [dostęp: 12.05.2022].
  3. M. Dutko, Biblia e-biznesu 2. Nowy testament, wyd. Helion, Gliwice 2016.

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty