Nawet jeśli obecnie branża e-commerce przechodzi swój złoty wiek, nie można ignorować rosnących kosztów stałych, które wraz z nadejściem 2022 roku osiągnęły rekordowe wyniki. Co więcej, dla sprzedaży internetowej B2B istnieje dodatkowe ryzyko utraty obecnych klientów.
Jak zatem jednocześnie zmniejszyć koszty prowadzenia firmy, zachowując dotychczasowy poziom sprzedaży? Czy istnieje sposób, by prześcignąć konkurencję, oraz czy to dobry moment na zmiany w firmie?
Obecnie w e-commerce skierowanym do przedsiębiorstw, największe koszty, ale i najwięcej możliwości, generują handlowcy. Szacuje się jednak, że poświęcają oni jedynie jedną trzecią ze swojego czasu pracy na sprzedaż. Na co zatem przeznaczają prawie 70% uwagi i energii? Wśród największych pochłaniaczy znajdują się: wyjazdy do klientów, zarządzanie komunikacją elektroniczną oraz obsługa danych systemowych.
Z kolei w momencie zautomatyzowania powyższych działań handlowiec może się skupić na procesie sprzedaży, zwiększając tym samym obsługiwaną liczbę klientów. Może też wtedy więcej czasu poświęcić na nawiązywanie nowych relacji biznesowych, co stanowi istotną przewagę konkurencyjną w dobie kryzysu.
Jak zatem zdjąć z barków sprzedawcy obowiązki, które wciąż muszą się zadziać, by sama sprzedaż mogła być efektywna? Są dwa sposoby na skuteczną sprzedaż B2B:
Platforma e-commerce B2B ma kolejną ogromną zaletę związaną ze zmniejszeniem również czasu na samą pojedynczą sprzedaż przy maksymalizacji zysków. Na czym to polega?
Dzięki przejrzystej ofercie i jasnej ścieżce zakupowej klienta na platformie użytkownik może sam znaleźć potrzebne mu produkty. Chętniej też podejmuje decyzję zakupową, co wpływa na wyniki sprzedaży. Dodatkowym atutem jest również zminimalizowany czas na wszystkie procesy okołosprzedażowe, w tym na przykład fakturowania, przesyłanie potwierdzeń zamówienia czy informacji o wysyłce.
Automatyzacja procesu sprzedaży B2B online wpływa także na zmniejszenie ilości błędów ludzkich nawet dwudziestokrotnie, które mogą nie tylko generować straty chwilowe, ale też wpływają negatywnie na zaufanie do marki.
Od razu również staje się możliwa analiza sprzedażowa. Najlepsze platformy do obsługi e-commerce B2B dostarczają klarowne informacje, kto i w jakich godzinach złożył zamówienie, a także który handlowiec odpowiada za sukces. W tradycyjnej wersji wszystko wiązałoby się z wyborem pomiędzy ręcznym wprowadzaniem danych (i znów – ze stratą czasu) a ignorowaniem analityki sprzedażowej – i tym samym możliwych zysków dla firmy czytaj więcej >>>.
Zarówno największe koszty prowadzenia firmy, jak i możliwe zyski generują handlowcy. Dlatego optymalizacja ich pracy jest kluczowa, by móc zredukować koszty w obszarze sprzedaży B2B. Niezależnie jednak czy wybierze się metodę tradycyjną czy zautomatyzowaną warto poświęcić czas na zmiany, by w sytuacji wzrostu kosztów być gotowym na generowanie większych zysków.
Bibliografia:
Sales Specialist
Wiktor Wrobel