Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

biznesman przed laptopem w kawiarni przegląda wyszukiwarkę b2b

Pisaliśmy już, że sprawna wyszukiwarka B2B to podstawa pozytywnych doświadczeń zakupowych, dlatego musi być zaprojektowana zgodnie zasadami User Experience i umieć znaleźć wszystko, co wpisują Twoi klienci.

Więcej przeczytasz o tym tutaj.

Dziś postanowiliśmy rozwinąć ten temat, opierając się na własnych doświadczeniach oraz polskich i zagranicznych badaniach.

Przyjazne dla użytkownika wyszukiwanie w platformie B2B prowadzi do wyższego współczynnika konwersji – składania zamówień.

Współczynniki konwersji, oparte na wyszukiwaniu produktu za pośrednictwem wyszukiwarki, są zazwyczaj od trzech do sześciu razy wyższe niż w przypadku zakupów bez wyszukiwania produktu za pośrednictwem wyszukiwarki (Magento).

Jaka jest więc obecna sytuacja wyszukiwarek w e-commerce w Polsce?

Według badania “Wygodne wyszukiwarki w e-commerce” (RST.software) polskie sklepy e-commerce średnio spełniają 60% z 59 badanych kryteriów kontrolnych w obszarach:

  • pasek wyszukiwania,
  • podpowiedzi,
  • wyniki wyszukiwania,
  • obsługa różnego rodzaju zapytań.

Z czego najlepsze wyniki ma obszar “podpowiedzi”, a najmniej zoptymalizowana jest “obsługa różnego rodzaju zapytań”.

Co więcej, ten ostatni punkt jest najważniejszy dla klientów biznesowych. Dobra wyszukiwarka B2B powinna obsługiwać zapytania z wprowadzonymi elementami opisowymi produktów: właściwościami, materiałem, kolorem produktu. Przykładowo wpisując gramaturę “290g/m2” wyszukiwarka w Twojej platformie B2B powinna zwrócić wyniki ze wszystkimi produktami np. zasłonami, które spełniają to kryterium.

Badania pokazują, że wyszukiwarka może generować do 30% przychodów ze sprzedaży na Twojej stronie. Należy zauważyć, że dla 96% odwiedzających funkcja wyszukiwania jest uważana za bardzo ważną w procesie zakupu. Nawet jeśli w rzeczywistości „tylko” 30% Twoich klientów rozpoczyna ścieżkę zakupu od wyszukiwania (Camille Radzioch, Altima Agency Blog).

W rzeczywistości, niewielu użytkowników przeprowadzi drugie wyszukiwanie bezpośrednio po pierwszym! Co może być bardziej frustrujące dla klientów B2B niż trafienie na komunikat „nie znaleziono żadnych wyników”?

Niedocenianie znaczenia dobrze przemyślanej logiki wyszukiwania i solidnej wyszukiwarki wdrożonej w platformie B2B może zaszkodzić doświadczeniu klienta. Efektywne wyszukiwanie w platformie B2B pozwala zwiększyć zaangażowanie klienta = liczbę zakupów oraz rozpalić powtarzające się operacje biznesowe – podstawowe zasady sukcesu B2B.

Nasza wyszukiwarka w platformie B2B Saly to rozwiązanie, z którego jesteśmy bardzo dumni! Dzięki wyszukiwaniu pośredniemu opartemu o scoring, przeszukuje całą bazę Twoich produktów, określa dokładność wyników i zawsze znajduje to, czego szukają Twoi klienci. Możesz poznać ją osobiście i wypróbować w wersji demo platformy.

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty