Za główne zalety prowadzenia e-commerce B2B za granicą można podać: możliwość konkurowania cenami z lokalnymi dostawcami, zwiększona sieć potencjalnych klientów oraz rozłożenie ryzyka działalności na kilka krajów. Ogromny potencjał eksportu niesie ze sobą również wiele wyzwań. Jednym z największych jest przekonanie do siebie klientów na rynku, na którym Twoja marka nie ma jeszcze wyrobionej renomy.
Aż 86% osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach wybiera wirtualny sposób zamawiania. W dobie e-commerce zmienia się więc rola przedstawiciela handlowego, który przede wszystkim reprezentuje swoją firmę podczas nawiązywania kontaktów. Zdobywanie nowych klientów wciąż pozostaje jednak ogromnym handlowym wyzwaniem. W przypadku handlu cross-border można:
Sam przedstawiciel handlowy jednak nie wystarczy, aby skutecznie działać na rynkach zagranicznych. 75% kupujących weryfikuje wiarygodność firmy na podstawie ich prezentacji w sieci. Sklep internetowy pełni więc rolę wizytówki – dzięki której zagraniczny klient pozna Ciebie i Twoją ofertę.
Zwróć uwagę na to, jak dopasować komunikaty do każdego kraju, by sprzedaż online była jak najbardziej skuteczna. Dla przykładu język korzyści w Szwajcarii będzie się opierał na oszczędzaniu, a we Włoszech – na wartościach rodzinnych.
Negocjowanie to jeden z najważniejszych etapów nawiązywania współpracy biznesowej za granicą, a aż 40% przedsiębiorców odczuwa brak odpowiednich narzędzi do negocjowania intratnej umowy. Sklep internetowy może pełnić rolę takiego wsparcia. Dla przykładu za pomocą atrakcyjnych dla klienta końcowego funkcjonalności (takich jak limit kupiecki) można przekonać przedsiębiorcę do współpracy.
Odpowiednie zarządzanie polityką cenową, choćby za pomocą indywidualnych cenników, stanowi klucz do zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynkach zagranicznych. Na początek możesz przetestować skuteczność tych technik, które działają na polskim rynku. Zmotywuj swoich klientów do zakupów hurtowych, wprowadzając rabaty na opakowania zbiorcze, i zachęć ich do długofalowej współpracy za pomocą programów lojalnościowych.
Stały kontakt z klientem biznesowym jest kluczem do zbudowania zaufania, tak istotnego w sprzedaży B2B. Dlatego warto być w stałym kontakcie z zagranicznymi kontrahentami, pokazując mu, że pomimo digitalizacji zakupu, wciąż jest dla Ciebie ważny. Pamiętaj jednak o różnych strefach czasowych. Zadbaj o responsywność w godzinach najbardziej kluczowych dla Twojego klienta, zapewniając mu bieżące wsparcie sprzedaży.
Wskazane w powyższym artykule wyzwania to jednocześnie spore szanse na pokonanie konkurencji. Warto się jednak przygotować do zagranicznej ekspansji i zainwestować w narzędzia, dzięki którym możliwe będzie łatwe i szybkie wejście na nowy rynek.
Platforma e-commerce B2B Saly pełni rolę właśnie takiego narzędzia. Z nami możesz wprowadzać swoje produkty na zagraniczne rynki i skutecznie obsługiwać klientów B2B w ich języku. Umów się na bezpłatną konsultację i zobacz, jakie funkcjonalności pomogą Ci podbić zagraniczne rynki e-commerce B2B!
Sales Specialist
Wiktor Wrobel