Dlaczego Statusy Zamówień są tak ważne w B2B ecommerce? Przede wszystkim ze względu na wartość samego zamówienia, które w B2B można liczyć nawet w dziesiątkach tysięcy. A taka kwota już sprawia, że klient będzie bardzo zainteresowany, co w tym momencie dzieje się z kupionymi produktami. Drugim powodem jest budowanie relacji opartej na zaufaniu. Jest ona szczególnie ważna w handlu B2B, a Statusy Zamówień gwarantują transparentność firmy, zwiększając zaufanie konsumenta do marki.
Czym jeszcze wyróżniają się Statusy Zamówień w B2B? Które z nich są najpopularniejsze? I w jaki sposób wprowadzić Statusy Zamówień do swojego e-commerce? Dowiedz się tego w naszym artykule!
Statusy zamówień towarzyszą klientowi od momentu złożenia przez niego zamówienia do czasu, aż otrzyma pożądany produkt. Dzięki nim zamawiający jest na bieżąco informowany, co dzieje się z zamówionym przez niego produktem.
Kiedy zatem konsument wybierze polecenie “złóż zamówienie”, wewnętrzne systemy w Twojej firmie rejestrują zamówienie, a klient otrzymuje wtedy powiadomienie o przyjęciu zamówienia do realizacji. Gdy z kolei kupujący dokona płatności, która później zostanie zaksięgowana w Twoich systemach, otrzyma powiadomienie o zaksięgowaniu płatności.
Każda akcja w procesie zakupowym tworzy reakcję – a Statusy Zamówień stanowią bezpośredni rejestr każdego działania.
Zarządzanie statusami zamówień wiąże się z poznaniem całej logiki zamówieniowej. Oznacza to dogłębną znajomość drogi, jaką przebywa zamówienie, po kliknięciu przez klienta w button “zamów”. Wtedy też pierwszym komunikatem dbającym o transparentność Twojej firmy jest automatycznie wygenerowane powiadomienie “Twoje zamówienie zostało złożone”.
Jakie Statusy Zamówień są najpopularniejsze? Zarówno w sektorze B2C, jak w B2B możesz spotkać się z poniższymi powiadomieniami informującymi o tym, na jakim etapie znajduje się zamówienie. Jest to jednocześnie klasyczny scenariusz przedstawiający cały proces zakupowy odbywający się po złożeniu zamówienia przez konsumenta.
Jaka jest jednak różnica pomiędzy ecommerce B2B a B2C? B2B przewiduje różnego rodzaju kombinacje statusów zamówień, dopasowując się do potrzeb przedsiębiorców.
Klasyczny scenariusz zakłada, że cały proces składania zamówień jest prosty i “liniowy”. Jednak B2B ecommerce cechuje się scenariuszową różnorodnością zależną od tego, co i na jakim etapie może się dziać z zamówieniem. Tym samym mamy do czynienia z wieloma Statusami Zamówień, które w B2C stanowią rzadkość.
Status ten może się pojawić również i w klasycznym scenariuszu. Jednak w handlu B2B często zdarza się że do procesu płatności dochodzi w czasie innym niż samo składanie zamówienia, na przykład przy leasingu czy płatnościach odroczonych.
W zależności zatem od tego, na jaki system płatności się zdecydujesz, powiadomienie z prośbą o płatność oraz powiadomienie o zaksięgowaniu płatności pojawią się na różnym etapie “porozumiewania się z klientem”. Można również przypominać klientom o płatnościach – takie powiadomienia mogą generować się automatycznie niezależnie od Statusów Zamówień.
Podobnym przypadkiem jest informacja o zmianie statusu zamówienia. Kiedy pojawi się ten komunikat? Załóżmy, że z tysiąca zamówionych przez klienta sztuk na stanie jest obecnie 985. Wtedy też możemy kupującemu zaproponować, że:
To, czy zamówienie może być anulowane, w dużej mierze zależy od polityki firmy. Czasami jest to możliwe na każdym etapie zamówienia, jedynie do momentu wysyłki albo do określonego punktu czasowego.
W efekcie, w zależności od indywidualnych ustaleń wewnątrz firmy, anulowanie zamówienia będzie pociągało za sobą odmienne procedury. Tym samym status anulowanego zamówienia musi być elastyczny – ze swobodą dodania możliwości anulacji w wybranym przez siebie momencie procesu zakupowego.
Status ten jest charakterystyczny dla B2B ecommerce. Co więcej, informacja o wysyłce gabarytowej (np. paletowej) to nie tylko transparentność marki, ale przede wszystkim wsparcie dla procedury odbioru.
Powiadomienie o wysyłce gabarytowej jest niezwykle istotne dla organizacji sprawnego odebrania zamówienia. Wtedy też dla przedsiębiorców bardzo ważne jest określenie dokładnie czasu, kiedy zawita do nich tir z dużą liczbą zamówionych produktów.
Ten Status Zamówienia stanowi duże ułatwienie dla klienta B2B ecommerce. Zdarza się na przykład, że sam klient decyduje się na przesunięcie zamówienia – czy to z powodu konieczności przygotowania miejsca w magazynie, czy z powodu problemów organizacyjnych.
Warto wtedy dopasować dostawę do potrzeb i oczekiwań zamawiającego. Proces ten można w prosty sposób zautomatyzować, integrując się z systemami takimi jak ERP.
Jest to rodzaj statusu pośredniego pomiędzy przyjęciem do realizacji a wysłaniem przesyłki do klienta B2B. Powiadomienie to stanowi bezpośrednią informację dla klienta, że jego zamówienie jest kompletowane.
Kompletowanie zamówienia może się odbywać z kilku powodów. Może być tak, że niektóre części znajdują się w innym magazynie i trzeba poczekać na ich dowóz. Może się też zdarzyć tak, że z tysiąca zamówionych przez klienta sztuk czterysta znajduje się w innym magazynie – i znów, trzeba poczekać na ich dowóz, aby móc skompletować zamówienie. Procesy te są jak najbardziej naturalne i wiążą się z optymalizacją kosztów zarządzania magazynem.
Zarówno w B2B, jak i w B2C Statusy Zamówień pełnią bardzo ważną rolę. Dzięki nim firma dba o transparentność, co znacznie poprawia zadowolenie konsumenckie.
To jednak, co różni się między B2B a B2C, to skala różnorodności Statusów Zamówień. Powyżej opisane przykłady to jedynie niewielki fragment tego, co może się dziać z zamówieniem. Przy czym w sektorze B2B tych możliwości zarządzania zamówieniem jest znacznie więcej. Powodem tego jest chęć dopasowania się przedsiębiorstw do różnych potrzeb konsumenckich klienta B2B.
Dla przykładu w B2B ecommerce mogą się pojawić inne formy płatności, a w rezultacie – odmienne procesy zakupowe. Tym samym bardzo ważne jest, by przedsiębiorca mógł swobodnie zarządzać Statusami Zamówień w swoich systemach sprzedaży online. I my – platforma B2B Saly – mamy na tę potrzebę odpowiedź.
Statusy Zamówień są niezwykle istotne dla każdego e-commerce, w tym i dla naszych klientów. Dlatego też platforma B2B Saly wykorzystuje pełen ich potencjał związany z transparentnością i logistyką.
Na podstawie doświadczeń naszych klientów, analizy potrzeb rynku ulepszyliśmy cały panel zarządzania statusami, stawiając na personalizację i dopasowanie do Twoich potrzeb, nie zapominając o automatyzacji procesu. Dowiedz się więcej>>>
Jeśli chcesz przetestować platformę zapraszamy Cię też na darmową prezentację systemu. Umów się na DEMO i poznaj wszystkie sposoby Saly na skuteczny B2B ecommerce!
Sales Specialist
Przejście na e-commerce B2B: łatwiejsze niż Ci się wydaje
Valeriia Mostova
Wiktor Wrobel