Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

klient odbiera zamówienie na czas dzięki statusom zamówień

Podstawową zaletą korzystania ze Statusów Zamówień jest zachowanie transparentności firmy. Dzięki bieżącemu informowaniu klienta, co się dzieje z jego zamówieniem, konsument posiada poczucie kontroli nad swoim produktem. Dlatego też w B2B posiadanie Statusów Zamówień staje się koniecznością.

Dlaczego Statusy Zamówień są tak ważne w B2B ecommerce? Przede wszystkim ze względu na wartość samego zamówienia, które w B2B można liczyć nawet w dziesiątkach tysięcy. A taka kwota już sprawia, że klient będzie bardzo zainteresowany, co w tym momencie dzieje się z kupionymi produktami. Drugim powodem jest budowanie relacji opartej na zaufaniu. Jest ona szczególnie ważna w handlu B2B, a Statusy Zamówień gwarantują transparentność firmy, zwiększając zaufanie konsumenta do marki.

Czym jeszcze wyróżniają się Statusy Zamówień w B2B? Które z nich są najpopularniejsze? I w jaki sposób wprowadzić Statusy Zamówień do swojego e-commerce? Dowiedz się tego w naszym artykule!

Czym są Statusy Zamówień?

Statusy zamówień towarzyszą klientowi od momentu złożenia przez niego zamówienia do czasu, aż otrzyma pożądany produkt. Dzięki nim zamawiający jest na bieżąco informowany, co dzieje się z zamówionym przez niego produktem.

Kiedy zatem konsument wybierze polecenie “złóż zamówienie”, wewnętrzne systemy w Twojej firmie rejestrują zamówienie, a klient otrzymuje wtedy powiadomienie o przyjęciu zamówienia do realizacji. Gdy z kolei kupujący dokona płatności, która później zostanie zaksięgowana w Twoich systemach, otrzyma powiadomienie o zaksięgowaniu płatności.

Każda akcja w procesie zakupowym tworzy reakcję – a Statusy Zamówień stanowią bezpośredni rejestr każdego działania.

Jakie są Statusy Zamówień?

Zarządzanie statusami zamówień wiąże się z poznaniem całej logiki zamówieniowej. Oznacza to dogłębną znajomość drogi, jaką przebywa zamówienie, po kliknięciu przez klienta w button “zamów”. Wtedy też pierwszym komunikatem dbającym o transparentność Twojej firmy jest automatycznie wygenerowane powiadomienie “Twoje zamówienie zostało złożone”. 

Podstawowe Statusy Zamówień

Jakie Statusy Zamówień są najpopularniejsze? Zarówno w sektorze B2C, jak w B2B możesz spotkać się z poniższymi powiadomieniami informującymi o tym, na jakim etapie znajduje się zamówienie. Jest to jednocześnie klasyczny scenariusz przedstawiający cały proces zakupowy odbywający się po złożeniu zamówienia przez konsumenta.

  1. Twoje zamówienie zostało złożone – wyświetla się w momencie kliknięcia przez klienta polecenia “zamów”.
  2. Twoje zamówienie zostało opłacone – informacja o zaksięgowaniu dokonanej przez kupującego płatności.
  3. Twoje zamówienie oczekuje na realizację – to potwierdzenie, że Twoje wewnętrzne systemy otrzymały zgłoszenie.
  4. Twoje zamówienie zostało przyjęte do realizacji – oznacza to zatwierdzenie przez magazyn zgłoszenia i przygotowywanie zamówionego produktu do wysłania.
  5. Twoje zamówienie zostało wysłane – klient otrzymuje to powiadomienie w momencie wysłania przesyłki.
  6. Twoje zamówienie oczekuje na odbiór – ostatnie powiadomienie, które nie tylko jest informujące (jak to było w przypadku poprzednich statusów), ale też wymaga od klienta pewnego działania – odebrania przesyłki.

Statusy Zamówień - w jaki sposób łączą poszczególne działy w firmie (handlowe, księgowości, dystrybucji) z klientem

Jaka jest jednak różnica pomiędzy ecommerce B2B a B2C? B2B przewiduje różnego rodzaju kombinacje statusów zamówień, dopasowując się do potrzeb przedsiębiorców.

Statusy Zamówień charakterystyczne dla B2B ecommerce

Klasyczny scenariusz zakłada, że cały proces składania zamówień jest prosty i “liniowy”. Jednak B2B ecommerce cechuje się scenariuszową różnorodnością zależną od tego, co i na jakim etapie może się dziać z zamówieniem. Tym samym mamy do czynienia z wieloma Statusami Zamówień, które w B2C stanowią rzadkość.

Twoje zamówienie oczekuje na płatność

Status ten może się pojawić również i w klasycznym scenariuszu. Jednak w handlu B2B często zdarza się że do procesu płatności dochodzi w czasie innym niż samo składanie zamówienia, na przykład przy leasingu czy płatnościach odroczonych. 

W zależności zatem od tego, na jaki system płatności się zdecydujesz, powiadomienie z prośbą o płatność oraz powiadomienie o zaksięgowaniu płatności pojawią się na różnym etapie “porozumiewania się z klientem”. Można również przypominać klientom o płatnościach – takie powiadomienia mogą generować się automatycznie niezależnie od Statusów Zamówień.

Twoje zamówienie zostało zmienione

Podobnym przypadkiem jest informacja o zmianie statusu zamówienia. Kiedy pojawi się ten komunikat? Załóżmy, że z tysiąca zamówionych przez klienta sztuk na stanie jest obecnie 985. Wtedy też możemy kupującemu zaproponować, że:

  • może zaczekać kilka dni na skompletowanie zamówienia o dodatkowe 15 sztuk (wtedy zamówienie jest zmienione o datę dostawy);
  • może zamówić 985 sztuk i wtedy zamówienie przyjedzie zgodnie z harmonogramem (wtedy informujemy o zmianie zamówionej ilości).

Twoje zamówienie zostało anulowane

To, czy zamówienie może być anulowane, w dużej mierze zależy od polityki firmy. Czasami jest to możliwe na każdym etapie zamówienia, jedynie do momentu wysyłki albo do określonego punktu czasowego. 

W efekcie, w zależności od indywidualnych ustaleń wewnątrz firmy, anulowanie zamówienia będzie pociągało za sobą odmienne procedury. Tym samym status anulowanego zamówienia musi być elastyczny – ze swobodą dodania możliwości anulacji w wybranym przez siebie momencie  procesu zakupowego.  

Twoje zamówienie gabarytowe zostało wysłane

Status ten jest charakterystyczny dla B2B ecommerce. Co więcej, informacja o wysyłce gabarytowej (np. paletowej) to nie tylko transparentność marki, ale przede wszystkim wsparcie dla procedury odbioru.

Powiadomienie o wysyłce gabarytowej jest niezwykle istotne dla organizacji sprawnego odebrania zamówienia. Wtedy też dla przedsiębiorców bardzo ważne jest określenie dokładnie czasu, kiedy zawita do nich tir z dużą liczbą zamówionych produktów.

Czas realizacji Twojego zamówienia został przedłużony o kilka dni

Ten Status Zamówienia stanowi duże ułatwienie dla klienta B2B ecommerce. Zdarza się na przykład, że sam klient decyduje się na przesunięcie zamówienia – czy to z powodu konieczności przygotowania miejsca w magazynie, czy z powodu problemów organizacyjnych. 

Warto wtedy dopasować dostawę do potrzeb i oczekiwań zamawiającego. Proces ten można w prosty sposób zautomatyzować, integrując się z systemami takimi jak ERP.

Twoje zamówienie jest procesowane

Jest to rodzaj statusu pośredniego pomiędzy przyjęciem do realizacji a wysłaniem przesyłki do klienta B2B. Powiadomienie to stanowi bezpośrednią informację dla klienta, że jego zamówienie jest kompletowane.

Kompletowanie zamówienia może się odbywać z kilku powodów. Może być tak, że niektóre części znajdują się w innym magazynie i trzeba poczekać na ich dowóz. Może się też zdarzyć tak, że z tysiąca zamówionych przez klienta sztuk czterysta znajduje się w innym magazynie – i znów, trzeba poczekać na ich dowóz, aby móc skompletować zamówienie. Procesy te są jak najbardziej naturalne i wiążą się z optymalizacją kosztów zarządzania magazynem.

Statusy Zamówień w ecommerce B2B a B2C

Zarówno w B2B, jak i w B2C Statusy Zamówień pełnią bardzo ważną rolę. Dzięki nim firma dba o transparentność, co znacznie poprawia zadowolenie konsumenckie.

To jednak, co różni się między B2B a B2C, to skala różnorodności Statusów Zamówień. Powyżej opisane przykłady to jedynie niewielki fragment tego, co może się dziać z zamówieniem. Przy czym w sektorze B2B tych możliwości zarządzania zamówieniem jest znacznie więcej. Powodem tego jest chęć dopasowania się przedsiębiorstw do różnych potrzeb konsumenckich klienta B2B. 

Dla przykładu w B2B ecommerce mogą się pojawić inne formy płatności, a w rezultacie – odmienne procesy zakupowe. Tym samym bardzo ważne jest, by przedsiębiorca mógł swobodnie zarządzać Statusami Zamówień w swoich systemach sprzedaży online. I my – platforma B2B Saly – mamy na tę potrzebę odpowiedź.

Panel pokazujący, jak zarządzać statusami zamówień

Nowość! Zarządzanie Statusami Zamówień w Saly

Statusy Zamówień są niezwykle istotne dla każdego e-commerce, w tym i dla naszych klientów. Dlatego też platforma B2B Saly wykorzystuje pełen ich potencjał związany z transparentnością i logistyką. 

Na podstawie doświadczeń naszych klientów, analizy potrzeb rynku ulepszyliśmy cały panel zarządzania statusami, stawiając na personalizację i dopasowanie do Twoich potrzeb, nie zapominając o automatyzacji procesu. Dowiedz się więcej>>>

Jeśli chcesz przetestować platformę zapraszamy Cię też na darmową prezentację systemu. Umów się na DEMO i poznaj wszystkie sposoby Saly na skuteczny B2B ecommerce!

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera! ​

Powiązane posty