Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Sprzedaż B2B online w 2021 – trendy, przemyślenia i wskazówki

Historia zapamięta 2020 jako rok, który zmienił świat, w tym sposób prowadzenia biznesu. Chaos spowodowany przez pandemię COVID-19 miał ogromny wpływ na światową gospodarkę, zwłaszcza na handel hurtowy.

Aktualizacja: 06.06.2022

Tendencje w sprzedaży B2B, których można się spodziewać w 2021 roku, będą bezpośrednio wynikać z doświadczeń firm handlowych, którym udało się utrzymać na powierzchni.

Wdrożenie platform e-commerce B2B jest nieuniknione

Pandemia popchnęła firmy B2B do wkroczenia w cyfrową transformację. Dobra wiadomość jest taka, że ich klienci nie mają nic przeciwko!

Według badań przeprowadzonych przez McKinsey & Company w 2020 roku, ponad 75% konsumentów B2B przyznaje, że woli samodzielnie dokonywać zakupów online i preferuje ograniczenie tradycyjnych interakcji z przedstawicielami handlowymi. Z kolei zaledwie 20% badanych twierdzi, że chce powrotu do tradycyjnej sprzedaży face to face.

Current way of interacting with suppliers' sales reps during different stages – McKinsey & Company

Dla większości świadomych firm pytanie nie brzmi już, czy warto wprowadzać kanał sprzedaży online, tylko – w którym kwartale?

Te firmy B2B, które nie dysponują jeszcze rozwiązaniem e-commerce, budzą się i aktywnie poszukują dostawców platform. Widać to na przykład w danych Google Analytics dotyczących ruchu na naszej stronie. Świadczy o tym również rosnąca tendencja zapytań potencjalnych klientów o sprzedaż B2B online w Google.

potencjał wyszukiwanych haseł związanych ze sprzedażą B2B i platformą B2B w Google – keyword planner Google

Co o potencjale e-commerce B2B w 2021 mówią raporty?

Jakie wnioski można wynieść z badań rynku e-commerce? Dane stanowią niejako odzwierciedlenie w globalnym wpływie pandemii na wszystkie działania.

Małe i średnie przedsiębiorstwa nie zostaną w technologicznym tyle

To także jest reakcja na 2020 rok. Przejście do świata online stało się koniecznością dla wielu przedsiębiorców. Nie dziwią zatem dane przeprowadzanych ankiet.

46% badanych firm z sektora MSP decyduje się na cyfryzację swojego biznesu w celu osiągnięcia efektywności biznesowej, 38% – aby zainicjować innowacje produktowe, 32% – aby poprawić efektywność operacyjną, 31% – aby przyspieszyć rozwój firmy, a 28% – aby poprawić efektywność organizacyjną. (https://techaisle.com)five pillars of SMB digital transformation – Techaisle

Klienci chcą mieć możliwość składania zamówień 24/7 (również przez smartfony)

W związku ze wzrostem zainteresowania cyfryzacją w sprzedaży internetowej rośnie konkurencyjność. Tym samym coraz więcej użytkowników zaczyna się kierować wygodą w swoich wyborach.

Aż 78% badanych deklaruje, że całodobowa dostępność oferty jest kluczowym czynnikiem motywującym ich do zakupów przez internet. Nie tylko pokolenie Z, ale również 73% osób w wieku 39-49 lat potwierdziło, że chętnie korzysta ze smartfonów do robienia zakupów. (Gemius, E-commerce w Polsce 2020)

Przekształcenie sposobu sprzedaży i obsługi klienta B2B to najszybszy i najłatwiejszy sposób na zwiększenie konkurencyjności firmy.

Cyfryzacja w przedsiębiorstwach jest najczęściej wprowadzana w obszarach, w których obecnie jest ona dość łatwa do wdrożenia. Być może wynika to z konieczności szybkiej adaptacji do obecnej sytuacji rynkowej.

Potwierdzają to również statystyki. 60% firm produkcyjnych wprowadza rozwiązania, które optymalizują współpracę z klientami lub dostawcami. 25% przedsiębiorstw uruchamia cyfrowe kanały dystrybucji lub decyduje się na narzędzia wspierające sprzedaż online. (https://www.money.pl/)

Traktowanie klienta B2B jako partnera

Liderzy sprzedaży B2B na pierwszym miejscu stawiają pozytywne doświadczenie klienta. Nie bez powodu. Konsumenci B2B chcą współpracować z tymi dostawcami, którzy rozumieją ich branżę i wykazują empatię wobec ich potrzeb. (Forrester Wave, Sales Content Solutions, Q3 2020)

Czym będzie żyła sprzedaż B2B online w 2021 roku?

Platformy e-commerce coraz częściej stają się kluczowym elementem strategii sprzedaży B2B online w 2021 roku dla dużych i mniejszych firm.

Zadaniem dostawców oprogramowania jest opracowanie lekkich i przyjaznych dla użytkownika końcowego rozwiązań, przy jednoczesnym zapewnieniu mocnego silnika wewnątrz całego systemu sprzedażowego.

Nowe funkcjonalności automatyzujące obsługę klientów B2B, progressive web apps (PWA), rozwiązania business intelligence, integracja z rozmaitymi systemami, architektura oprogramowania B2B oparta o API i nie tylko. Wszystko to jest rozwijane i wprowadzane do systemów B2B z myślą o zaspokojeniu potrzeb firm produkcyjnych, dystrybutorów i hurtowni.

Pozostaje tylko uzgodnić wdrożenie platformy w firmie i wybrać odpowiedniego dostawcę oprogramowania. W tych kwestiach również służymy pomocą. Mamy kilka przydatnych artykułów na temat wyboru oprogramowania B2B oraz pytań, które należy zadać software house. Zapraszamy do przeczytania:

Poznaj również trendy popularne w 2022 roku! Co się zmieniło na przestrzeni 12 kolejnych miesięcy?

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty