Czy warto w ogóle zmniejszyć koszty czy może odwrotnie – wziąwszy pod uwagę rosnące zainteresowanie rynkiem e-commerce to najlepszy czas na inwestowanie w rozwój firmy? W 2021 roku ogłosiło swoją upadłość o 71% więcej firm niż w roku poprzednim. Co gorsza, przewiduje się, że 2022 rok może zebrać jeszcze większe żniwo. Głównymi przyczynami mogą być wzrastające koszty utrzymania firmy oraz zwiększająca się konkurencyjność.
Wziąwszy pod uwagę niewypłacalność swoich klientów przedsiębiorstwa e-commerce B2B również mogą się spodziewać spadku zainteresowania swoimi usługami. Poniższa lista pozwoli zapobiec katastrofie.
Spore wydatki generują pracownicy, użytkując przestrzeń biurową. Dotychczas przedsiębiorcy niewiele mogli zrobić, by to zmienić, jednakże w 2020 roku zmiany przyszły same.
Wtedy też tylko nieliczne firmy pozostały w swoich biurach po wybuchu pandemii. Szybka analiza pozwoliła wtedy zauważyć, że praca zdalna, przed którą wielu się dotychczas mocno wzbraniało, ma więcej niż jedną korzyść. Przede wszystkim bardzo szybko udało się zmniejszyć koszty utrzymania pracowników w biurze, a wkrótce nawet koszty najmu. Co więcej, to, co stanowiło początkowe obawy, szybko zostało rozwiane. Wbrew założeniom produktywność pracowników nie spadła, a nawet się zwiększyła.
Alternatywą jest praca hybrydowa, która stanowi odpowiedź na skutki uboczne pracy zdalnej w postaci spadku integracji w firmie oraz przepracowania specjalistów.
Jeszcze całkiem niedawno uważano, że ekologia to jedynie generowanie wydatków, w miarę jednak rosnącego postępu technologicznego oraz zwiększonego zaangażowania społecznego poszukiwanie alternatywnych ekorozwiązań by zmniejszyć koszty stało się oszczędnością i sposobem na walkę z konkurencją.
Przykładem jest rosnąca biurokracja przy jednoczesnej wysokiej digitalizacji biura, która jednocześnie kwestionuje, w jakim stopniu proces drukowania jest sprowadzony do absolutnego minimum? Jeśli w firmie wciąż drukuje się wszystko, najwyższy czas, by to zmienić. W przypadku przedsiębiorstw mniej ściętych drzew to również więcej w portfelu. Rozwiązań tego problemu na rynku jest całkiem sporo – warto się rozejrzeć i wprowadzić je do swojej przestrzeni zawodowej.
Planowanie i pilnowanie budżetu powinno stanowić rutynę. Podczas weryfikacji wydatków warto także na bieżąco je optymalizować. Wśród najpopularniejszych kosztów (oraz tych, które posiadają miejsce na oszczędność) znajdują się:
Statystycznie dział handlowy poświęca jedynie jedną trzecią czasu pracy na sprzedaż. Resztę obowiązków handlowców stanowią kwestie administracyjne, zarządzanie komunikacją elektroniczną oraz obsługa danych systemowych. Odciążenie ich od powyższych obowiązków jest rzeczą niezwykle łatwą – wystarczy dobra platforma e-commerce B2B – i nie musi być wcale kosztowne sprawdź demo>>>.
Dzięki temu handlowcy mogą poświęcić swój czas na pozyskiwanie cennych leadów oraz penetrowanie nowych rynków zbytu. W ten sposób mogą nie tylko skuteczniej realizować cele sprzedażowe, ale też realnie przyczyniać się do poprawy sytuacji finansowej firmy.
Automatyzacja pracy nie ogranicza się jedynie do jednego działu. Odpowiednia reorganizacja działalności całej firmy i poszczególnych działów (w tym m.in. księgowości, produkcji) również pozwala zmniejszyć koszty przy zwiększeniu zysków.
Według badań sprzedażowych aż 89% niezadowolonych z obsługi klientów zawarło umowę z konkurencją. Z kolei w e-commerce B2B straty klientów wiążą się z brakami w kilku wartościach związanych z procesem sprzedaży, w tym:
Szybkość i skuteczność w przypadku platformy oznacza przejrzystą budowę oraz intuicyjność użytkowania. O atrakcyjności produktu w dużej mierze decyduje sam dostawca usług, jednak ustalenie atrakcyjnych cen i przekonujących rabatów będzie o wiele łatwiejsze w oparciu o analizę sprzedaży – statystyki również dostępne poprzez platformę.
Kupującym zależy na czasie oraz na tym, by cały proces był dla nich jak najmniej kłopotliwy. Zautomatyzowana platforma e-commerce B2B odpowiada na te potrzeby. Minimalizuje margines błędu, redukując czynnik ludzki. W ten sposób zadowolenie klienta z obsługi wzrasta – tak samo jak obietnica jego powrotu do sklepu.
Powyższa lista to jedynie niewielki fragment tego, co przedsiębiorca może zrobić, by zmniejszyć koszty w swojej firmie. Odpowiednia analiza wydatków i automatyzacja niektórych procesów to nie tylko szansa na obniżenie kosztów, ale też nowe możliwości rozwoju – i w efekcie większe zyski.
Bibliografia:
Sales Specialist
Wiktor Wrobel