Aktualizacja: 27.05.2022
Dlaczego przeprowadzenie transformacji cyfrowej jest tak trudne? Ludzie mają tendencję do opierania się wszelkim zmianom, które naruszają ich status quo, tzn. są przywiązani do dotychczasowego stanu rzeczy. A prośba o nauczenie się kolejnego nowego narzędzia z pewnością będzie postrzegana jako niepożądane zakłócenie.
W dodatku wdrożenie każdego nowego oprogramowania wiąże się ze zmianą sposobu funkcjonowania poszczególnych działów, a nawet całej firmy, co może naprawdę mocno zestresować pracowników.
Według badania Embracing Digital Technology Study, prawie 80% kadry kierowniczej uważa, że przeprowadzenie transformacji cyfrowej ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ich firm. Jednak 63% twierdzi, że tempo zmian technologicznych w ich firmach nie jest zadowalające ze względu na brak pilności (mają bardziej priorytetowe zadania do wykonania) oraz słabą komunikację na temat korzyści biznesowych płynących z nowego oprogramowania.
Jak więc z powodzeniem wdrożyć nowe oprogramowanie, aby Twój zespół przyjął je z otwartymi ramionami?
Z pewnością nie uda Ci się na początku przekonać wszystkich swoich kolegów i koleżanek do korzystania z nowego oprogramowania. Wskaźniki akceptacji będą się różnić w zależności od otwartości pracowników na nowe technologie i ich gotowości do nauki obsługi nowego narzędzia.
Spójrzmy na klasyczny model Everetta Rogersa dotyczący przyjęcia technologii w czasie:
Zgodnie z tym modelem, Twoi pracownicy mogą kwalifikować się do jednej z pięciu grup:
Poznanie tych typów użytkowników pomoże Ci myśleć strategicznie o planie wdrożenia i o tym, jak może on wpłynąć na każdą z tych pięciu grup.
Jeśli uda Ci się zbudować wysokie zaangażowanie wśród wczesnych naśladowców, łatwiej będzie przekonać wczesną większość. A kiedy już wczesna większość przyjmie Twoje nowe oprogramowanie, będziesz na dobrej drodze do zmotywowania reszty zespołu.
Poznaj również kompetencje niezbędne do stworzenia dedykowanego zespołu e-commerce B2B>>>.
Zastanawiając się nad wyborem nowego oprogramowania, pamiętaj o interesach swojego zespołu. Funkcjonalności są kluczowe, ale równie ważna jest łatwość obsługi i intuicyjność systemu. Jeśli Twoim celem jest maksymalny wskaźnik przyjęcia oprogramowania w organizacji, upewnij się, że wybierzesz najbardziej przyjazny dla użytkownika system z dostępnych wariantów, zapewniający dobry UX. Zachęć swój zespół do testowania systemu, zbieraj feedback od użytkowników i wyciągaj wnioski, zanim podejmiesz decyzję.
Pomóż zespołowi zrozumieć, czym dokładnie jest narzędzie, co robi i dlaczego je wybrałeś. Zaangażuj ludzi na wczesnym etapie procesu wdrażania. Zachęcaj do zadawania pytań i dbaj o przejrzystość odpowiedzi.
Bądź przygotowany na pytanie: po co to zmieniać, skoro wszystko działa? Pracownicy chcą wiedzieć, dlaczego nowe oprogramowanie stanowi ulepszenie w stosunku do tego, które mieli wcześniej. Pomóż ludziom przejść przez ten most. Spraw, aby komfortowo poczuli się z technologią i zrozumieli, jak usprawni ona ich pracę.
Najczęściej organizacja szkoleń stanowi część oferty powdrożeniowej dostawcy oprogramowania. Szkolenia to skuteczny sposób na zapoznanie sceptycznie nastawionych pracowników z nowym oprogramowaniem. Wykorzystaj te wydarzenia, aby zachęcić do dialogu i odpowiedzieć na pytania, podkreślić zalety narzędzia i zademonstrować jego codzienne, praktyczne zastosowanie w pracy Twojego zespołu.
Istnieje konsensus co do potrzeby wdrażania nowych technologii cyfrowych, ale większość pracowników uważa, że proces ten jest skomplikowany i powolny. Decydenci i inicjatorzy zmian nie komunikują w wystarczającym stopniu wizji tego, jak technologia może przekształcić pracę w firmie.
Wprowadzenie nowego oprogramowania w firmie nie jest łatwe, ale gra jest warta świeczki. Wczesna akceptacja i zaangażowanie pracowników w proces testowania narzędzi jest istotną częścią każdego udanego wdrożenia oprogramowania. Im szybciej pracownicy zaczną korzystać z nowego oprogramowania, czy to platformy B2B, czy systemu PIM, tym szybciej firma zaobserwuje lepsze wyniki pracy, a co za tym idzie – sprzedaży.
Digital Marketing Specialist
Przejście na e-commerce B2B: łatwiejsze niż Ci się wydaje
Valeriia Mostova
Valeriia