Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Open API dla platformy e-commerce B2B – daje zielone światło na rozwój biznesu

Jak działa OpenAPI? Jakie jest zastosowanie zaawansowanych interfejsów w e-commerce B2B? Co zrobić, by Twoja firma mogła z powodzeniem stosować to cyfrowe ułatwienie?

Aktualizacja: 03.06.2022.

Dlaczego w ogóle powinniśmy się zastanawiać, jak działa Open API? Z jednego, bardzo ważnego powodu. Nasz świat staje się coraz bardziej zależny od wszelkiego rodzaju interfejsów API.

Interfejsy programowania aplikacji są obecne w niemal wszystkich obszarach naszego życia. Używamy ich podczas zakupów czy komunikacji online. Nawet przelewy dokonujemy z interfejsem API.

Open API – co to jest i jak działa?

Open API, czyli Open Application Programming Interface, oznacza publiczny programistyczny interfejs aplikacji. Oznacza to możliwość dostępu do wybranej usługi internetowej. Open API pozwala firmom uzyskać dostęp do czystych danych i wykorzystać je odpowiednio do swoich potrzeb.

Co to oznacza dla firm? Coraz częściej firmy korzystają z zewnętrznych oprogramowań. Dzięki API dane pomiędzy wybranymi systemami przepływają swobodnie. W ten sposób firma ma pełny dostęp do informacji, co się dzieje w jej strukturach.

Czy aby na pewno Open API działa?

Firmy handlowe B2B nierzadko inwestują w pakiety produktów od znanych dostawców oprogramowania – niezależnie od tego, czy to dla nich najlepsze rozwiązanie dostępne na rynku. Jeśli na przykład hurtownia używała systemu ERP jednej firmy, często była zmuszana do zakupu oprogramowania e-commerce tej samej firmy. Powód? W tym konkretnym przypadku integracja z innymi systemami była niemożliwa.

Dostawcy oprogramowania chcą także mieć wszystkie operacje i przepływy danych pod kontrolą. Co więcej – ze zrozumiałych powodów – woleliby nie dzielić się technologią ze swoimi  konkurentami. Tak więc, na przykład, producent oprogramowania często nie pozwala działowi IT swojego klienta na ingerowanie w dane i samodzielne przeprowadzanie integracji.

Jaki jest zatem sens Open API i wszystkich działań z tym związanych? Pomimo argumentów przeciw, coraz więcej firm zauważyło, ze Open API to otwarcie nowych możliwości, z których prędzej niż później będą korzystać wszyscy. Dlaczego by zatem nie skorzystać z tego wcześniej – przed konkurencją? Poznaj inne sposoby na walkę z konkurencją>>>.

Jak działa Open API w kontekście e-commerce B2B?

Otwarty interfejs programowania aplikacji to zestaw funkcji, które pozwalają platformie e-commerce B2B na bezproblemową integrację z zewnętrznymi aplikacjami, systemami operacyjnymi lub danymi. Innymi słowy, API sprawia, że różne platformy od różnych dostawców mogą „rozmawiać” w jednym, dobrze znanym wszystkim programistom języku i współpracować ze sobą.

Jest to swego rodzaju „most”, łączący dwie aplikacje i umożliwiający wzajemną wymianę danych w czasie rzeczywistym. Pod określonymi adresami aplikacje zapewniają dostęp do wybranych danych. Dzięki czemu inne aplikacje mogą uzyskać dostęp do tych danych, odszyfrować je i wykorzystać do własnych celów.

Po stronie technicznej, API to kod, który kontroluje wszystkie punkty dostępu do danych. Można wysłać zewnętrzne żądanie, które interfejs API obsłuży jako pośrednik. To właśnie API prześle zapytanie do aplikacji, a następnie zwróci odpowiedź.

Jak działa Open API w praktyce?

Głównym powodem popularności tej technologii jest kompatybilność. Firmy mogą integrować swoje systemy z usługami firm trzecich. Nie muszą tworzyć własnych rozwiązań od zera, a jedynie adaptować je do własnych wymagań i potrzeb biznesowych.

Otwarte interfejsy API umożliwiają bezproblemową integrację ze wszystkimi systemami używanymi przez klientów, takimi jak:

  • ERP.
  • CRM.
  • CMS.
  • Analytics.

Jak to wygląda w praktyce? Gdy klient składa zamówienie na platformie e-commerce B2B, informacje rozliczeniowe automatycznie spływają do systemu finansowego. Wszystkie te procesy zachodzą  w 0,001 sekundy!

Co więcej – bez żadnego wysiłku ze strony Twoich pracowników! Dla porównania czas poświęcony na weryfikację dostępności produktu w systemie ERP można przeliczyć na minuty. Jeśli się jeszcze doda do tego wpisywanie wszystkiego w osobne arkusze, czas ten liczy się już w godzinach! Różnica jest oczywista.

Jak działa Open API w wyszukiwarce?

Dobrym przykładem jest również kompatybilność Open API z Google Maps. Google udostępnia API swoje dane. Co więcej, umożliwia zaprezentowanie ich na swojej stronie. Klucz API jest generowany dla jednego, konkretnego użytkownika w celu kontroli limitów wyświetleń na stronie i naliczania dodatkowych opłat.

Wyszukiwarki lotów typu Skyscanner też korzystają z API poszczególnych linii lotniczych (LOT, Wizz Air i inne). Wyszukiwarki te przeszukują wszystkie dostępne wyniki i dostarczają dane, które spełniają nasze kryteria.

To oczywiście jedynie przykłady. Zastosowanie Interfejsów API ma niemalże nieograniczone możliwości. Można je stosować w różnych branżach i tworzyć jedną wielką sieć powiązań.

Open API: elastyczność, skalowalność, kontrola

Platformy e-commerce B2B oparte o Open API zapewniają pełny dostęp do podstawowych możliwości platformy. To również wygoda w użytkowaniu platformy. Dzięki Open API platforma cechuje się elastycznością, dostosowując się do indywidualnych potrzeb klientów.

Interfejsy API nie tylko upraszczają tworzenie oprogramowania. Stanowią również ogromny potencjał do wprowadzania wszelkich innowacji.

Posiadanie API jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu firmy i szybkiego reagowania na nowo powstające potrzeby. Dzięki Open API procesy są zautomatyzowane, a optymalizacja nie wymaga dużych inwestycji w rozwój platformy.

Jeśli chcesz wiedzieć, co Open API ma wspólnego z naszą platformą e-commerce B2B, skontaktuj się z nami! Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i pomożemy Ci wybrać najbardziej optymalny sposób na rozwój Twojego biznesu!

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty