Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Stagnacja wakacyjna na rynku e-commerce B2B: co zrobić, by nie była stratą dla Twojego biznesu?

W wielu branżach okres letni  to czas stagnacji rynkowej i przedłużonych procesów decyzyjnych. Dzieje się tak przez liczne urlopy i wyjazdy przedsiębiorców. W efekcie wiele z inwestycji czy zakupów mogą zaistnieć dopiero we wrześniu. Co zatem powinno się zadziać w Twojej firmie, aby jak najlepiej wykorzystać czas letni? 

Stagnacja wakacyjna w e-commerce B2B rzeczywiście może wiązać się ze zmniejszonymi wynikami sprzedaży. Jednakże to także szansa aby, w okresie z mniejszym obciążeniem obowiązkami, zweryfikować działanie procesów handlowych w firmie i w przypadku niezadowalających wyników – przeprowadzić ich reorganizację. Poniżej przedstawiamy 5 kluczowych aspektów wpływających na skuteczność Twojego e-biznesu.

#1 Czy działasz szybciej niż Twoja konkurencja?

Niezależnie czy masz do zaoferowania sto produktów czy sto tysięcy Twoja platforma B2B powinna ładować się maksymalnie szybko. Im szybciej ładuje się strona z produktem, tym większe szanse, że dany produkt zostanie zakupiony.

Stagnacja wakacyjna na rynku e-commerce B2B: grafika pokazująca weryfikowanie prędkości platformy B2B

Potwierdzają to liczne badania statystyczne. Strony otwierające się po 5 sekundach mogą mieć przedłużoną sesję nawet o 70% w porównaniu do stron ładujących się w 19 sekund! To zupełnie naturalne, że klient zwłaszcza w branży B2B, gdzie czas staje się szczególnie istotny zrezygnuje z odwiedzin, gdy strona będzie mieć widoczne opóźnienia.

Co więcej, wolniejsze działanie platformy wpływa negatywnie na tych klientów, którzy jednak postanowili pozostać na stronie. Czas wczytywania strony wpływa na lojalność wobec serwisu ponad połowy użytkowników! W dodatku 44% niezadowolonych klientów wystawi negatywną opinię, a 43% przejdzie do konkurencji.

Prędkość strony a consumer experience - statystyki Habringers

Stagnacja wakacyjna na rynku e-commerce nie powinna Ci przeszkodzić w sprawdzeniu, jak szybko działa Twoja platforma sprzedażowa. Czy to właśnie jej wolniejsze ładowanie nie stanowi wyrwy, przez którą tracisz klientów? Szybkość działania swojej strony możesz sprawdzić za pomocą darmowego narzędzia Google. Po wpisaniu w okienko wybranego adresu URL, Google oceni, jak szybko działa Twoja strona i jak duży z tego powodu masz współczynnik odrzuceń. Co ciekawe, wyniki możesz porównać z funkcjonowaniem swojej konkurencji!

#2 Wakacyjna stagnacja a obsługa klienta

Pomimo sezonu ogórkowego obsługa klienta wciąż powinna być na jak najwyższym poziomie. W utrzymaniu wysokiego wskaźnika zadowolenia konsumenckiego pomoże Ci jedna z kluczowych funkcjonalności platformy e-commerce moduł zarządzania automatyką zmiany statusów zamówień. 

Dzięki temu narzędziu możesz w automatyczny sposób wysyłać maile i smsy do swoich klientów na przykład informujące o tym, na jakim etapie obecnie znajduje się ich zamówienie. Taka wiedza może dać im duże poczucie bezpieczeństwa, szczególnie kiedy mówimy o transakcjach na znaczące kwoty. Dodatkowo transparentność Twojej firmy zapewnia bardzo dobry consumer experience, który, jak wiemy, ma nieocenione znaczenie przy budowaniu lojalności klientów.

Kontaktowanie się z klientem za pomocą platformy B2B - wskazówki, jak to zrobić na platformie B2B Saly

Zaufanie do firmy w handlu B2B jest niezwykle ważne. Wciąż jednak co zupełnie zrozumiałe mogą wystąpić błędy nie do końca zależne od Ciebie. Dla przykładu mogą pojawić się opóźnienia w dostawie. Warto wtedy poinformować o tym swoich klientów, którzy dzięki niewielkiemu wysiłkowi z Twojej strony poczują się zadbani.

Dobrym rozwiązaniem w kontekście budowania zaufania jest także umieszczenie w widocznym miejscu platformy telefonu do opiekuna. W ten sposób pomimo zautomatyzowania niektórych działań konsument wciąż czuje się zaopiekowany i potraktowany nie masowo, lecz indywidualnie.

#3 Brak integracji to całoroczna stagnacja!

Sezon ogórkowy to dla Twojego biznesu B2B e-commerce doskonała okazja na zweryfikowanie kompatybilności wewnętrznych systemów. Integracje zewnętrzne przydadzą Ci się przez cały rok, a najbliższe dwa miesiące to idealny czas na reorganizację Twojej firmy. Jednym z najpopularniejszych programów systematyzujących pracę całego biznesu jest ERP (Enterprise Resource Planning).

System ERP a platforma B2B - opis podstawowych funkcji

Zatem jeśli korzystasz z systemu ERP (albo którychś z jego narzędzi, jak na przykład WMS, MPS, MRP, RTLS), zastanów się, czy Twoja platforma e-commerce jest w pełni kompatybilna ze wszystkimi istotnymi dla Ciebie funkcjami. Jeśli jednak nie korzystasz z ERP, zweryfikuj, czy nie poświęcić tych miesięcy na transformację cyfrową swojej firmy – i w efekcie zbierać większe żniwa przez cały rok.

#4 Stabilność działania platformy 

Zdarzyło Ci się zastanawiać, dlaczego część z Twoich klientów nie wraca po raz drugi do Twojego sklepu? Być może i chętnie by kupowali u Ciebie, ale coś ich przed tym powstrzymuje? Dobrze jest wtedy zadać sobie pytanie, na jakim etapie procesu zakupowego konsument może mieć problemy.

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci ułatwić ścieżkę zakupową klienta. W rezultacie zadbasz o dwie, decydujące w procesie sprzedażowym, kwestie. Zagwarantujesz pozytywne consumer experience oraz ułatwisz finalizację transakcji.

Uproszczony proces zakupowy (ścieżka klienta) na platformie B2B Saly: 1. wejście na stronę 2. wyszukanie produktu 3. dodanie produktu do koszyka 4. wybór płatności 5. oczekiwanie na zamówienie

W celu zweryfikowania efektywności Twojego sklepu internetowego możesz przeprowadzić badanie jakościowe w formie ankiety. Skup się na ocenie stopnia zadowolenia z korzystania z platformy sprzedażowej za pomocą kilku kluczowych pytań:

  • co nie do końca działa tak, jak powinno?
  • co zdecydowanie przeszkadza w korzystaniu z platformy B2B?
  • z jakimi błędami zetknęli się Twoi konsumenci przy użytkowaniu platformy?
  • jaka funkcjonalność szczególnie ułatwia Twoim klientom życie i z jakiej jeszcze chętnie by skorzystali?

Odpowiedzi na te pytania to klucz do zatrzymania w swoim sklepie obecnych i przyszłych klientów.

#5 Przygotuj firmę e-commerce na sezon wzmożonej sprzedaży!

Większość przedsiębiorców zakłada, że wakacyjna stagnacja oznacza “przerwę w pracy” całej firmy. Tak naprawdę to jednak zaledwie dwa miesiące przygotowań przed czterema miesiącami intensywnej sprzedaży, kiedy to firmy zobowiązują się zrealizować do końca roku założony budżet.

Dlatego, żeby zdobyć przewagę konkurencyjną, zadbaj o usprawnienia sprzedażowe dedykowane Twoim klientom B2B.

Wybrane funkcjonalności platformy B2B ułatwiające proces zakupowy

Wszystkie powyższe wskazówki to zaledwie fragment tego, co możesz zrobić, by lepiej zoptymalizować swój biznes. Stagnacja w e-commerce nie musi oznaczać brak jakichkolwiek działań dla firmy. Więcej nawet: to właśnie teraz masz szansę przeanalizować działanie swojego sklepu internetowego. Wyciągnięte wnioski pomogą Ci usprawnić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, zwielokrotniając dotychczasowe zyski.

Sprawdź zatem, jak szybko działa Twoja platforma, jak wysoki jest wskaźnik zadowolenia klienta oraz jak bardzo skutecznie sprzedają Twoi handlowcy. Jeśli wyniki analizy będą wskazywać potrzebę zmian, zgłoś się do nas! Pomożemy Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojej firmy!

Bibliografia:

  1. 10 rynkowych sygnałów, które pozostawia po sobie burzliwy kwiecień [w:] parkiet.com [dostęp: 21.06.2022].
  2. Czas ładowania strony – jak go zbadać i jaki powinien być? [w:] harbingers.io [dostęp: 21.06.2022].
  3. Co to jest customer journey? [w:] digitalmarketing.pl [dostęp: 21.06.2022].
  4.  

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty