Stagnacja wakacyjna w e-commerce B2B rzeczywiście może wiązać się ze zmniejszonymi wynikami sprzedaży. Jednakże to także szansa aby, w okresie z mniejszym obciążeniem obowiązkami, zweryfikować działanie procesów handlowych w firmie i w przypadku niezadowalających wyników – przeprowadzić ich reorganizację. Poniżej przedstawiamy 5 kluczowych aspektów wpływających na skuteczność Twojego e-biznesu.
Niezależnie czy masz do zaoferowania sto produktów – czy sto tysięcy – Twoja platforma B2B powinna ładować się maksymalnie szybko. Im szybciej ładuje się strona z produktem, tym większe szanse, że dany produkt zostanie zakupiony.
Potwierdzają to liczne badania statystyczne. Strony otwierające się po 5 sekundach mogą mieć przedłużoną sesję nawet o 70% w porównaniu do stron ładujących się w 19 sekund! To zupełnie naturalne, że klient – zwłaszcza w branży B2B, gdzie czas staje się szczególnie istotny – zrezygnuje z odwiedzin, gdy strona będzie mieć widoczne opóźnienia.
Co więcej, wolniejsze działanie platformy wpływa negatywnie na tych klientów, którzy jednak postanowili pozostać na stronie. Czas wczytywania strony wpływa na lojalność wobec serwisu ponad połowy użytkowników! W dodatku 44% niezadowolonych klientów wystawi negatywną opinię, a 43% – przejdzie do konkurencji.
Stagnacja wakacyjna na rynku e-commerce nie powinna Ci przeszkodzić w sprawdzeniu, jak szybko działa Twoja platforma sprzedażowa. Czy to właśnie jej wolniejsze ładowanie nie stanowi wyrwy, przez którą tracisz klientów? Szybkość działania swojej strony możesz sprawdzić za pomocą darmowego narzędzia Google. Po wpisaniu w okienko wybranego adresu URL, Google oceni, jak szybko działa Twoja strona i jak duży z tego powodu masz współczynnik odrzuceń. Co ciekawe, wyniki możesz porównać z funkcjonowaniem swojej konkurencji!
Pomimo sezonu ogórkowego obsługa klienta wciąż powinna być na jak najwyższym poziomie. W utrzymaniu wysokiego wskaźnika zadowolenia konsumenckiego pomoże Ci jedna z kluczowych funkcjonalności platformy e-commerce – moduł zarządzania automatyką zmiany statusów zamówień.
Dzięki temu narzędziu możesz w automatyczny sposób wysyłać maile i smsy do swoich klientów na przykład informujące o tym, na jakim etapie obecnie znajduje się ich zamówienie. Taka wiedza może dać im duże poczucie bezpieczeństwa, szczególnie kiedy mówimy o transakcjach na znaczące kwoty. Dodatkowo transparentność Twojej firmy zapewnia bardzo dobry consumer experience, który, jak wiemy, ma nieocenione znaczenie przy budowaniu lojalności klientów.
Zaufanie do firmy w handlu B2B jest niezwykle ważne. Wciąż jednak – co zupełnie zrozumiałe – mogą wystąpić błędy nie do końca zależne od Ciebie. Dla przykładu mogą pojawić się opóźnienia w dostawie. Warto wtedy poinformować o tym swoich klientów, którzy dzięki niewielkiemu wysiłkowi z Twojej strony poczują się zadbani.
Dobrym rozwiązaniem w kontekście budowania zaufania jest także umieszczenie w widocznym miejscu platformy telefonu do opiekuna. W ten sposób pomimo zautomatyzowania niektórych działań konsument wciąż czuje się zaopiekowany i potraktowany nie masowo, lecz indywidualnie.
Sezon ogórkowy to dla Twojego biznesu B2B e-commerce doskonała okazja na zweryfikowanie kompatybilności wewnętrznych systemów. Integracje zewnętrzne przydadzą Ci się przez cały rok, a najbliższe dwa miesiące to idealny czas na reorganizację Twojej firmy. Jednym z najpopularniejszych programów systematyzujących pracę całego biznesu jest ERP (Enterprise Resource Planning).
Zatem jeśli korzystasz z systemu ERP (albo którychś z jego narzędzi, jak na przykład WMS, MPS, MRP, RTLS), zastanów się, czy Twoja platforma e-commerce jest w pełni kompatybilna ze wszystkimi istotnymi dla Ciebie funkcjami. Jeśli jednak nie korzystasz z ERP, zweryfikuj, czy nie poświęcić tych miesięcy na transformację cyfrową swojej firmy – i w efekcie zbierać większe żniwa przez cały rok.
Zdarzyło Ci się zastanawiać, dlaczego część z Twoich klientów nie wraca po raz drugi do Twojego sklepu? Być może i chętnie by kupowali u Ciebie, ale coś ich przed tym powstrzymuje? Dobrze jest wtedy zadać sobie pytanie, na jakim etapie procesu zakupowego konsument może mieć problemy.
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci ułatwić ścieżkę zakupową klienta. W rezultacie zadbasz o dwie, decydujące w procesie sprzedażowym, kwestie. Zagwarantujesz pozytywne consumer experience oraz ułatwisz finalizację transakcji.
W celu zweryfikowania efektywności Twojego sklepu internetowego możesz przeprowadzić badanie jakościowe w formie ankiety. Skup się na ocenie stopnia zadowolenia z korzystania z platformy sprzedażowej za pomocą kilku kluczowych pytań:
Odpowiedzi na te pytania to klucz do zatrzymania w swoim sklepie obecnych i przyszłych klientów.
Większość przedsiębiorców zakłada, że wakacyjna stagnacja oznacza “przerwę w pracy” całej firmy. Tak naprawdę to jednak zaledwie dwa miesiące przygotowań przed czterema miesiącami intensywnej sprzedaży, kiedy to firmy zobowiązują się zrealizować do końca roku założony budżet.
Dlatego, żeby zdobyć przewagę konkurencyjną, zadbaj o usprawnienia sprzedażowe dedykowane Twoim klientom B2B.
Wszystkie powyższe wskazówki to zaledwie fragment tego, co możesz zrobić, by lepiej zoptymalizować swój biznes. Stagnacja w e-commerce nie musi oznaczać brak jakichkolwiek działań dla firmy. Więcej nawet: to właśnie teraz masz szansę przeanalizować działanie swojego sklepu internetowego. Wyciągnięte wnioski pomogą Ci usprawnić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, zwielokrotniając dotychczasowe zyski.
Sprawdź zatem, jak szybko działa Twoja platforma, jak wysoki jest wskaźnik zadowolenia klienta oraz jak bardzo skutecznie sprzedają Twoi handlowcy. Jeśli wyniki analizy będą wskazywać potrzebę zmian, zgłoś się do nas! Pomożemy Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojej firmy!
Bibliografia:
Sales Specialist
Przejście na e-commerce B2B: łatwiejsze niż Ci się wydaje
Valeriia Mostova
Wiktor Wrobel