Aktualizacja: 27.05.2022
Atrybuty produktu w Twoim e-commerce B2B są niespójne we wszystkich kluczowych kanałach? Lub – co gorsza – nie są w ogóle prezentowane? To poważny błąd! I całkiem łatwo go uniknąć…
Po wejściu do sklepu online konsumenci chcą wiedzieć, czym produkt A różni się od produktu B i co otrzymają za swoje pieniądze. Dostarczając szczegółowych, wiarygodnych informacji, atrybuty produktu wspierają sprzedaż e-commerce B2B i zaspokajają potrzeby użytkowników.
Pandemia popchnęła e-handel do przodu. Nie wszyscy okazali się być przygotowani. Brak lub niska jakość danych produktowych, bez których nie można zapewnić klientom odpowiedniego doświadczenia zakupowego, to jeden z głównych problemów związanych z digitalizacją oferty produktowej.
Nie odkryjemy Ameryki, jeśli powiemy, że rywalizacja o klientów B2B jest wysoka. Poznaj sposoby na zdobycie przewagi konkurencyjnej>>>. Pewnie zdajesz sobie z tego sprawę. Potencjalny klient, mając do dyspozycji kilka sklepów oferujących podobne lub takie same produkty, nie wybacza takich niedociągnięć jak słaba karta produktu czy niepełna informacja o produkcie. Jak więc dostarczyć doskonały product experience?
Zacznijmy od podstaw.
Najprościej mówiąc, jest to cegiełka – fragment konkretnej informacji o produkcie. Cena produktu, zdjęcie, dane techniczne, cechy – to wszystko są atrybuty produktu e-commerce B2B. Jeśli te wszystkie cegiełki zgromadzimy wokół jednego “surowego” produktu – wzbogacimy go – zbudujemy dobry product experience. Mogą one należeć do obszaru marketingu (np. opisy na stronie internetowej), logistyki (np. wielkość opakowania) lub innych. W ten sposób produkty są definiowane przez swoje atrybuty.
Innymi słowy, połączone atrybuty tworzą produkt, który spełnia wszystkie wymagania i potrzeby, jakich oczekuje klient. Wyobraź sobie, że pieczesz według przepisu, który zawiera masło, cynamon i cukier. Dostarczasz swojemu klientowi oczekiwane bułeczki cynamonowe. Smakują dokładnie tak, jak powinny – cynamonowo i słodko. W naszej wyimaginowanej piekarni zawsze znajdzie się przynajmniej jedna osoba, która zapyta o składniki każdego wypieku. Reprezentuje ona każdego konsumenta na świecie, niezależnie od branży.
Brak choćby jednego elementu w opisie produktu skutkuje złym doświadczeniem klienta. Badania potwierdzają, że wyczerpujące dane produktowe w e-commerce są jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Prawie 75% konsumentów B2B jest tego zdania.
Wiesz już, czym są atrybuty i jak przekładają się na customer experience, ale jak wygląda praca z nimi w praktyce?
Współczesne firmy potrzebują efektywnych rozwiązań do zarządzania informacjami o produkcie (PIM) we wszystkich kanałach i lokalizacjach. W takich systemach wzbogaca się surowe dane zaimportowane np. z systemu ERP o dane techniczne, ceny, cechy, warianty i materiały graficzne. Zebrane i ładnie opisane produkty można później wyeksportować do innych kanałów: sklepów internetowych, marketplace’ów czy aplikacji. Na tym kończy się rola zwykłych systemów PIM.
W Saly masz również możliwość wyświetlania wyników swojej pracy = gotowych produktów, wszystkim zainteresowanym w dedykowanym panelu.
Zapewniasz użytkownikom dwustopniowy dostęp do Twojego katalogu online. W wersji niezalogowanej każdy użytkownik może uzyskać pełną informację o Twoich produktach. Dla kluczowych klientów oferujesz wersję zalogowaną – z widocznymi cenami produktów i możliwością kontaktu z opiekunem handlowym. W tym panelu mogą również tworzyć własne e-katalogi = oferty handlowe dla swoich klientów lub generować PDF-y produktowe. Nieźle, prawda?
Zarządzanie informacjami o produktach angażuje co najmniej kilku pracowników z różnych działów. Przykładowo: dział marketingu zajmie się content marketingiem – zadba o opisy produktów, a product manager – o dane techniczne.
Dobrym pomysłem jest stworzenie reguł lub zasad określających, które atrybuty produktu pracownicy z danego działu mogą wzbogacać. Zdecyduj, kto powinien mieć dostęp i możliwość edycji ich typów i wartości. Precyzyjna polityka dostępu wyeliminuje potencjalne zamieszanie związane z odpowiedzialnością. Zapewni to wysoką jakość danych o produktach, które są dostarczane klientom i dystrybutorom.
Opisy i bogate atrybuty produktu to bardzo często niedoceniany dotychczas element, który wpływa na doświadczenie klienta z Twoją ofertą.
Zazwyczaj dane o produktach są rozproszone w różnych plikach i w głowach pracowników. Prowadzi to do narażenia na niespójności merytoryczne w różnych kanałach sprzedaży, a pracownicy spędzają godziny na ręcznym uzupełnianiu danych.
Obecnie coraz więcej producentów jest świadomych tego problemu i interesuje się możliwością stworzenia jednego miejsca w firmie, w którym cała ta wiedza będzie gromadzona. Doświadczamy tego poprzez ilość spływających zapytań o nasz produkt. Przede wszystkim chcą oni ograniczyć błędy ludzkie i niepotrzebną pracę przy przekazywaniu informacji o produkcie wewnątrz i na zewnątrz firmy.
Czujesz potrzebę zmiany praktyk pracy z informacją produktową w Twojej firmie? Zobacz jak działa Saly – wypełnij formularz i umów się na prezentację modułu PIM.
Sales Specialist
Przejście na e-commerce B2B: łatwiejsze niż Ci się wydaje
Valeriia Mostova
Wiktor Wrobel