Pisaliśmy już o rodzajach danych produktowych, które powinny być uwzględnione w katalogu produktów B2B oraz o ich pozytywnym wpływie na sprzedaż. Ponadto w naszym ostatnim artykule wyjaśniliśmy, czym są systemy PIM i dlaczego warto wdrożyć to rozwiązanie w swojej firmie.
Dziś chcemy rozwinąć kwestię zarządzania informacją o produkcie w firmie i omówić ważne spostrzeżenia z bieżących raportów poświęconych tej tematyce.
Średnie przedsiębiorstwa i duże korporacje muszą radzić sobie z ogromną ilością materiałów i danych produktowych. Możemy wyróżnić takie czynniki jak: wariantowanie produktów, szeroki asortyment i rozbudowane parametry produktów.
Produkty mogą występować w wersji pojedynczej lub rozbudowanej o wiele różnych elementów/cech. To znacznie zwiększa ilość informacji, którymi należy odpowiednio zarządzać. Kategoryzowanie, sortowanie i przeszukiwanie wszystkich tych danych produktów może być uciążliwe i prowadzić do błędów.
Jeżeli, na przykład, marketingowiec odpowiedzialny za Europę musi przefiltrować produkty, które są dostępne w Europie, powinno być to łatwe do zrobienia.
Rozwiązanie: PIM zapewnia scentralizowaną przestrzeń na informacje o produkcie, co ułatwia obsługę i zarządzanie dowolną ilością danych.
W firmach, w których informacje o produktach są przechowywane w wielu miejscach – w tym na platformach ERP oraz w niezliczonej liczbie arkuszy kalkulacyjnych (badania pokazują, że firmy najczęściej używają arkuszy Excel do przechowywania informacji o produktach) – marketerzy często kopiują lub ponownie wprowadzają dane z jednego systemu do drugiego.
Proces ten jest powolny, żmudny i podatny na niemożliwe do wykrycia błędy. Ile może być takich arkuszy w jednej dużej firmie produkcyjnej? 10? 30? Czy to naprawdę pomaga zoptymalizować pracę zespołu i poprawić obsługę klienta?
Często to właśnie konkretny pracownik ma po prostu informacje o tym, gdzie dane są przechowywane lub jak opisać produkt. Jest to pierwsza osoba, z którą kontaktują się handlowcy, tylko po to, aby uniknąć przeszukiwania ogromnej ilości plików. Jeśli tak się dzieje w Twojej firmie, Twoi pracownicy mają realną potrzebę przejścia na inne rozwiązanie.
Rozwiązanie: dzięki systemowi PIM zarządzanie informacją produktową odbywa się w jednym miejscu, do którego dostęp mają wszyscy kluczowi pracownicy: menedżerowie produktów, marketerzy, handlowcy, a nawet pracownicy działu księgowości. Nie musisz przenosić danych o produkcie ręcznie, gdyż w prosty sposób możesz zaimportować wszystkie informacje z Excela do systemu PIM. Co więcej, ten system może być zintegrowany z Twoim systemem ERP.
Kluczowe korzyści z narzędzia do zarządzania informacją o produkcie
Nie twierdzimy, że cały proces zarządzania informacją produktową zajmie Twoim pracownikom tylko 5 minut dziennie. Ale możliwości nowoczesnych narzędzi PIM naprawdę skracają czas pracy nad informacjami o produkcie do niezbędnego minimum. Możesz łatwo wyeliminować żmudne, powtarzające się zadania, usprawnić komunikację między działami i zapewnić, że klienci otrzymują tylko dokładne i spójne informacje o produkcie. Efektem tego jest poprawa Customer Experience, o którym tak głośno się ostatnio mówi, a co za tym idzie – poprawę wyników sprzedaży.
Szukasz oprogramowania do zarządzania informacją produktową? Poznaj możliwości systemu PIM Saly.
CMO, Head of Client Relationship
Przejście na e-commerce B2B: łatwiejsze niż Ci się wydaje
Valeriia Mostova
Ania