Wdrażanie procedur właściwego zarządzania informacją produktową (PIM) przeżywa boom w branży B2B. Coraz większy nacisk na poprawę Customer Experience to jeden z głównych czynników związanych z rozwojem technologii w sektorze handlu elektronicznego.
Aktualizacja: 25.07.2022.
Pisaliśmy już o rodzajach danych produktowych, które powinny być uwzględnione w katalogu produktów B2B oraz o ich pozytywnym wpływie na sprzedaż. Ponadto w naszym ostatnim artykule wyjaśniliśmy, czym są systemy PIM i dlaczego warto wdrożyć to rozwiązanie w swojej firmie.
Dziś omówimy zarządzanie informacją o produkcie w firmie. Omówimy także ważne spostrzeżenia z bieżących raportów poświęconych tej tematyce.
Wyzwania związane z zarządzaniem produktami w firmach
Według badań przeprowadzonych w 2020 r. najwięcej firm zarządza informacją produktową za pomocą Excela! Możliwości zatem ograniczają się jedynie do ręcznego wpisywania danych. Oznacza to brak jakichkolwiek zautomatyzowanych działań. Jeśli jeszcze dodamy do tego wyzwania, z jakimi product owner codziennie się mierzy w swojej pracy, wychodzi nam bardzo nieciekawe równanie.
Obsługa ogromnej ilości danych produktowych
Średnie przedsiębiorstwa i duże korporacje muszą radzić sobie z ogromną ilością materiałów i danych produktowych. Możemy wyróżnić takie czynniki jak: wariantowanie produktów, szeroki asortyment i rozbudowane parametry produktów.
Produkty mogą występować jako osobny element albo w wersji rozbudowanej o wiele różnych elementów/cech. Ta druga opcja znacznie zwiększa ilość informacji, którymi należy odpowiednio zarządzać. Zwłaszcza że nieodpowiednie kategoryzowanie, sortowanie i przeszukiwanie produktów o rozbudowanych elementach bywa uciążliwe i prowadzi do błędów.
Jeżeli, na przykład, marketingowiec odpowiedzialny za Europę musi przefiltrować produkty, które są dostępne w Europie, powinno być to łatwe do zrobienia.
Rozwiązanie: PIM zapewnia scentralizowaną przestrzeń na informacje o produkcie, co ułatwia obsługę i zarządzanie dowolną ilością danych.
Dane są rozproszone w różnych plikach. Lub nawet w głowach pracowników
W firmach, w których informacje o produktach są przechowywane w wielu miejscach, marketerzy często kopiują lub ponownie wprowadzają dane z jednego systemu do drugiego. Badania pokazują, że firmy najczęściej używają arkuszy Excel do przechowywania informacji o produktach.
Proces ten jest powolny, żmudny i podatny na niemożliwe do wykrycia błędy. Ile może być takich arkuszy w jednej dużej firmie produkcyjnej? 10? 30? Czy to naprawdę pomaga zoptymalizować pracę zespołu i poprawić obsługę klienta?
Często to właśnie konkretny pracownik ma po prostu informacje o tym, gdzie dane są przechowywane lub jak opisać produkt. Jest to pierwsza osoba, z którą kontaktują się handlowcy, tylko po to, aby uniknąć przeszukiwania ogromnej ilości plików. Jeśli tak się dzieje w Twojej firmie, Twoi pracownicy mają realną potrzebę przejścia na inne rozwiązanie.
Rozwiązanie: dzięki systemowi PIM zarządzanie informacją produktową odbywa się w jednym miejscu, do którego dostęp mają wszyscy kluczowi pracownicy: menedżerowie produktów, marketerzy, handlowcy, a nawet pracownicy działu księgowości. Nie musisz przenosić danych o produkcie ręcznie! Dlatego że w prosty sposób możesz zaimportować wszystkie informacje z Excela do systemu PIM. Co więcej, ten system możesz zintegrować z Twoim systemem ERP.
Jakie jeszcze korzyści otrzymujesz dzięki narzędziu Saly do zarządzania informacją o produkcie?
- skuteczne rozwiązanie PIM centralizuje i synchronizuje dane produktowe, pozwalając zespołom handlowym i marketingowym na zarządzanie, sprzedaż i działania marketingowe w jednym miejscu;
- integracja rozwiązania PIM z systemem ERP usprawnia proces pracy w firmie;
- system klasy PIM poprawia jakość informacji i eliminuje błędy ludzkie;
- to rozwiązanie zapewnia kierownikom dane w czasie rzeczywistym, potrzebne do podejmowania strategicznych decyzji. Więcej przeczytasz tu.
Potrafisz już zarządzać produktem? Dowiedz się, jak zarządzać zamówieniami w Twojej firmie!
Zarządzanie informacją produktową może być naprawdę sprawne?
Nie twierdzimy, że cały proces zarządzania informacją produktową zajmie Twoim pracownikom tylko 5 minut dziennie. Ale możliwości nowoczesnych narzędzi PIM naprawdę skracają czas pracy nad informacjami o produkcie do niezbędnego minimum. Możesz łatwo wyeliminować żmudne, powtarzające się zadania. A także usprawnić komunikację między działami. Zapewnisz, że klienci otrzymują tylko dokładne i spójne informacje o produkcie. Efektem tego jest poprawa Customer Experience, a co za tym idzie – poprawę wyników sprzedaży.
Efektywne zarządzanie informacją produktową i obsługa klienta B2B – jak to pogodzić? Poznaj możliwości wbudowanego modułu PIM w platformie e-commerce B2B Saly.