Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

W dzisiejszych czasach, gdy sprzedaż B2B, podobnie jak B2C, opiera się na budowaniu dobrego Customer Experience, niezbędnym krokiem jest optymalizacja informacji o produkcie w celu zapewnienia potencjalnym klientom takich doświadczeń produktowych, które doprowadzą do wyboru Twojej firmy spośród konkurencji.

Aktualizacja: 25.07.2022.

Niezależnie od tego, czy jesteś dystrybutorem, hurtownikiem czy producentem, polegasz na swoim katalogu produktów. W ten sposób komunikujesz się i współpracujesz ze swoimi partnerami i klientami B2B.

Czym są narzędzia klasy PIM?

Być może słyszałeś to określenie – jest to przełomowa technologia przeżywająca gwałtowny wzrost w sektorze sprzedaży B2B.

PIM to skrót od Product Information Management – oprogramowanie, dzięki któremu dział sprzedaży i marketingu może wspólnie zarządzać wszystkimi danymi produktowymi (w tym różnymi wersjami językowymi) w jednym miejscu.

Do danych produktowych zaliczamy:

  • kategorie produktów;
  • specyfikacje produktu i dane techniczne (materiał, waga, wymiary, kolor, producent, inne dane);
  • dane marketingowe (opisy produktów, zdjęcia, materiały wideo, dane SEO, zasoby produktowe, certyfikaty, tłumaczenia);
  • dane dotyczące sprzedaży (cena, SKU, stany magazynowe).

Główny cel rozwiązań do zarządzania informacją o produkcie

Ogromny problem, z jakim borykają się marketerzy i handlowcy w każdej szybko rozwijającej się firmie zorientowanej na produkt, to ilość informacji przesyłanych przez zespół ds. produktu. Informacje te muszą być przekazywane w wielu wersjach do różnych kanałów sprzedaży, dystrybutorów, partnerów.

To, co kiedyś było ogromną biblioteką dokumentów papierowych, teraz zostało praktycznie zastąpione przez cyfrowe dokumenty (Excel). Setki arkuszy kalkulacyjnych, z tysiącami kolumn, służących do porządkowania tysięcy pozycji danych. Jednak dla firm zorientowanych na wzrost, działających w czasach Business Intelligence, nie jest to już rozwiązanie umożliwiające efektywne zarządzanie produktem.

PIM rozwiązuje ten problem, pomagając przechowywać i zarządzać wszystkimi informacjami produktowymi w jednym intuicyjnym systemie.

Możesz pomyśleć, że Twoja firma ma już system do tego celu, dzięki modułowi produktu w systemie planowania zasobów przedsiębiorstwa. Większość firm zna i aktywnie korzysta z oprogramowania ERP, które przechowuje firmowe pliki danych. Czy to wystarczające rozwiązanie? Wyjaśnimy to poniżej.

Narzędzie klasy PIM vs. ERP

Po pierwsze, musimy zaznaczyć, że PIM nie jest firmowym systemem ERP. Każdy z tych systemów ma inne funkcje, nawet jeśli są częścią tego samego ekosystemu biznesowego i współdzielą podobne dane.

System ERP jest sercem Twojej firmy, otrzymując wszystkie informacje ze wszystkich działów. Realizuje całe centralne zarządzanie firmą i jest podłączony do wszystkich innych usług, procesów i oprogramowania w firmie, w tym PIM. Problemem jest to, że to oprogramowanie ERP jest uciążliwe i zawiera dane z całej firmy.

Natomiast rozwiązania klasy PIM to systemy dedykowane wyłącznie do zarządzania informacją o produkcie. W celu uproszczenia całego procesu zarządzania danymi i zwiększenia jego efektywności, informacje o produktach z systemu ERP mogą być automatycznie synchronizowane poprzez pełną integrację z PIM. Pozwala to na pracę ze wszystkimi danymi w bardziej intuicyjnym, dedykowanym do tego celu miejscu.

PIM umożliwia dystrybutorom i hurtownikom zidentyfikowanie ważnych cech ich produktów, co może być bardzo pomocne zarówno w uproszczeniu skomplikowanych katalogów, jak i w wyeliminowaniu powielających się stron produktów oraz trudnych w nawigacji wyników wyszukiwania, które dezorientują klientów.

Na przykład, Twoja firma sprzedaje podgrzewacze wody w trzech rozmiarach, z trzema opcjami źródeł paliwa: elektryczne, propan lub gaz ziemny. Jest to dziewięć opcji produktowych, a ERP może wymienić je jako dziewięć różnych produktów. Dzięki PIM można je połączyć w jeden produkt z wieloma opcjami (wariantowanie produktu).

PIM pobiera z systemu ERP ważne materiały i dane związane ze sprzedawanymi produktami (np. ceny) lub z tożsamością marki w przypadku materiałów marketingowych (np. logo). PIM może również pozyskiwać dane i treści z innych miejsc: arkuszy kalkulacyjnych, repozytoriów zewnętrznych.

Zastąpienie katalogów drukowanych

Narzędzie klasy PIM jest doskonałym narzędziem do prezentacji oferty produktowej 24/7. To dobra opcja dla firm, które nie posiadają swojej platformy hurtowej, ale chcą zaistnieć online i usprawnić procesy sprzedaży B2B. System klasy PIM oferuje takie możliwości jak:

  • tworzenie indywidualnych kont klientów z widocznymi cenami produktów po zalogowaniu się użytkownika do systemu;
  • stworzenie oferty i wygenerowanie jej w formacie PDF;
  • przypisywanie handlowców do konkretnych klientów;
  • tworzenie karty zamówieniowej;
  • dodawanie rabatów na poszczególne produkty.

Jeśli szukasz właśnie takiego narzędzia dla swojej firmy – sprawdź naszą ofertę.

PIM poprawia jakość obsługi klienta

W dzisiejszych czasach nawet zmotywowani klienci B2B odchodzą szybko i łatwo, jeśli nie znajdą tego, czego szukają na stronie.

Jeśli wdrożysz narzędzie klasy PIM w swojej firmie, Twoi obecni i potencjalni klienci będą zawsze mieli dostęp do wszystkich informacji o produktach oraz pewność, że informacje te są prawidłowe i aktualne.

System PIM ułatwia również obsługę klienta. Gdy handlowcy i przedstawiciele działu customer service nawiążą kontakt z klientami, będą mieli pod ręką wszystkie informacje, aby odpowiedzieć na pytania lub polecić odpowiednie produkty.

Oznacza to mniejsze prawdopodobieństwo błędnej komunikacji. Mniej przeszkód w zakupie. Mniej powodów, aby udać się do jednego z konkurentów.

Podsumowując, wdrożenie narzędzia klasy PIM przynosi firmom takie korzyści jak:

  • daje Twoim klientom to, czego chcą – dokładne informacje o produktach;
  • przechowuje wszystkie dane i materiały produktowe razem;
  • wspiera sprzedaż B2B – prezentuje ofertę produktową w przejrzysty sposób online;
  • pomaga handlowcom w ich codziennej pracy;
  • eliminuje koszty materiałów drukowanych.
  • poprawia widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Platforma B2B Saly posiada bardzo rozbudowany system zarządzania informacją produktową w Twoim e-sklepie. Za pomocą darmowego DEMO sprawdź wszystkie korzyści PIM!

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

Powiązane posty