Aktualizacja: 25.07.2022.
Niezależnie od tego, czy jesteś dystrybutorem, hurtownikiem czy producentem, polegasz na swoim katalogu produktów. W ten sposób komunikujesz się i współpracujesz ze swoimi partnerami i klientami B2B.
Być może słyszałeś to określenie – jest to przełomowa technologia przeżywająca gwałtowny wzrost w sektorze sprzedaży B2B.
PIM to skrót od Product Information Management – oprogramowanie, dzięki któremu dział sprzedaży i marketingu może wspólnie zarządzać wszystkimi danymi produktowymi (w tym różnymi wersjami językowymi) w jednym miejscu.
Do danych produktowych zaliczamy:
Ogromny problem, z jakim borykają się marketerzy i handlowcy w każdej szybko rozwijającej się firmie zorientowanej na produkt, to ilość informacji przesyłanych przez zespół ds. produktu. Informacje te muszą być przekazywane w wielu wersjach do różnych kanałów sprzedaży, dystrybutorów, partnerów.
To, co kiedyś było ogromną biblioteką dokumentów papierowych, teraz zostało praktycznie zastąpione przez cyfrowe dokumenty (Excel). Setki arkuszy kalkulacyjnych, z tysiącami kolumn, służących do porządkowania tysięcy pozycji danych. Jednak dla firm zorientowanych na wzrost, działających w czasach Business Intelligence, nie jest to już rozwiązanie umożliwiające efektywne zarządzanie produktem.
PIM rozwiązuje ten problem, pomagając przechowywać i zarządzać wszystkimi informacjami produktowymi w jednym intuicyjnym systemie.
Możesz pomyśleć, że Twoja firma ma już system do tego celu, dzięki modułowi produktu w systemie planowania zasobów przedsiębiorstwa. Większość firm zna i aktywnie korzysta z oprogramowania ERP, które przechowuje firmowe pliki danych. Czy to wystarczające rozwiązanie? Wyjaśnimy to poniżej.
Po pierwsze, musimy zaznaczyć, że PIM nie jest firmowym systemem ERP. Każdy z tych systemów ma inne funkcje, nawet jeśli są częścią tego samego ekosystemu biznesowego i współdzielą podobne dane.
System ERP jest sercem Twojej firmy, otrzymując wszystkie informacje ze wszystkich działów. Realizuje całe centralne zarządzanie firmą i jest podłączony do wszystkich innych usług, procesów i oprogramowania w firmie, w tym PIM. Problemem jest to, że to oprogramowanie ERP jest uciążliwe i zawiera dane z całej firmy.
Natomiast rozwiązania klasy PIM to systemy dedykowane wyłącznie do zarządzania informacją o produkcie. W celu uproszczenia całego procesu zarządzania danymi i zwiększenia jego efektywności, informacje o produktach z systemu ERP mogą być automatycznie synchronizowane poprzez pełną integrację z PIM. Pozwala to na pracę ze wszystkimi danymi w bardziej intuicyjnym, dedykowanym do tego celu miejscu.
PIM umożliwia dystrybutorom i hurtownikom zidentyfikowanie ważnych cech ich produktów, co może być bardzo pomocne zarówno w uproszczeniu skomplikowanych katalogów, jak i w wyeliminowaniu powielających się stron produktów oraz trudnych w nawigacji wyników wyszukiwania, które dezorientują klientów.
Na przykład, Twoja firma sprzedaje podgrzewacze wody w trzech rozmiarach, z trzema opcjami źródeł paliwa: elektryczne, propan lub gaz ziemny. Jest to dziewięć opcji produktowych, a ERP może wymienić je jako dziewięć różnych produktów. Dzięki PIM można je połączyć w jeden produkt z wieloma opcjami (wariantowanie produktu).
PIM pobiera z systemu ERP ważne materiały i dane związane ze sprzedawanymi produktami (np. ceny) lub z tożsamością marki w przypadku materiałów marketingowych (np. logo). PIM może również pozyskiwać dane i treści z innych miejsc: arkuszy kalkulacyjnych, repozytoriów zewnętrznych.
Narzędzie klasy PIM jest doskonałym narzędziem do prezentacji oferty produktowej 24/7. To dobra opcja dla firm, które nie posiadają swojej platformy hurtowej, ale chcą zaistnieć online i usprawnić procesy sprzedaży B2B. System klasy PIM oferuje takie możliwości jak:
Jeśli szukasz właśnie takiego narzędzia dla swojej firmy – sprawdź naszą ofertę.
W dzisiejszych czasach nawet zmotywowani klienci B2B odchodzą szybko i łatwo, jeśli nie znajdą tego, czego szukają na stronie.
Jeśli wdrożysz narzędzie klasy PIM w swojej firmie, Twoi obecni i potencjalni klienci będą zawsze mieli dostęp do wszystkich informacji o produktach oraz pewność, że informacje te są prawidłowe i aktualne.
System PIM ułatwia również obsługę klienta. Gdy handlowcy i przedstawiciele działu customer service nawiążą kontakt z klientami, będą mieli pod ręką wszystkie informacje, aby odpowiedzieć na pytania lub polecić odpowiednie produkty.
Oznacza to mniejsze prawdopodobieństwo błędnej komunikacji. Mniej przeszkód w zakupie. Mniej powodów, aby udać się do jednego z konkurentów.
Podsumowując, wdrożenie narzędzia klasy PIM przynosi firmom takie korzyści jak:
Członek Rady Nadzorczej Saly S.A., CMO
Anna Arak-Stachacz