Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć, znajdziesz w polityce prywatności.

Dlaczego właściwie warto poznać swoje koszty e-commerce B2B? W dobie kryzysu cała strategia organizacji polega na optymalizacji kosztów. Dowiedz się, jak to zrobić!  

Niezależnie od tego, jak duże lub małe koszty generuje Twoja firma e-commerce B2B, zawsze można je zmniejszyć. Zanim jednak ułożysz strategię organizacji i w efekcie zapanujesz nad kosztami, pierwszym krokiem jest poznanie wszystkich wydatków przedsiębiorstwa i zweryfikowanie, które z nich można lepiej optymalizować.

Poniższy artykuł wskazuje, jak w Twojej firmie e-commerce B2B dzielą się koszty. Co wpływa na ich wzrost? Gdzie znajduje się oszczędnościowy potencjał?

Dwa najważniejsze podziały kosztów

Każda firma B2B, w tym również specjalizująca się w e-commerce, może zaklasyfikować swoje koszty na różne sposoby, ułatwiające docelowo optymalizację wydatków. Poniższy artykuł wskazuje dwa podstawowe podziały, które pomagają lepiej zrozumieć finansowe funkcjonowanie Twojego biznesu:

  • koszty pośrednie i bezpośrednie;
  • koszty stałe i zmienne.

Pierwsza kategoria pozwala sprawdzić, którym wydatkom najlepiej się przyjrzeć w pierwszej kolejności. Drugi podział z kolei pomaga stworzyć całą strategię biznesową optymalizującą nakłady finansowe w firmie. Oba sposoby jednak mają wspólny cel: lepszą kontrolę rozchodów Twojej firmy.

Koszty pośrednie i bezpośrednie – bezpośredni wpływ na funkcjonowanie Twojej firmy

Ten podział pozwala skorzystać z uproszczonych form opodatkowania, a stąd już bardzo blisko do ulg podatkowych. Dlatego też warto się przyjrzeć, jakie wydatki możemy wpisać – i w którą rubrykę.

Jak można się domyślić z nazwy, koszty bezpośrednie są bezpośrednio związane z osiąganymi przychodami. Z kolei koszty pośrednie to cała reszta kosztów ponoszonych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej.

Wskazówką może być również zwrócenie uwagi, że koszty pośrednie nie mają wyraźnego związku ekonomicznego z procesami produkcyjnymi. Podczas gdy koszty bezpośrednie nie tylko są związane z produkcją towarów i usług, ale też mają wpływ na końcowy koszt produktu oferowanego przez firmę.

Koszty e-commerce B2B – gdzie ich szukać w firmie i jak je zmniejszyć? TOP kosztów pośrednich i bezpośrednich w e-commerce B2B

Jak wygląda strategia organizacji kosztów pośrednich i bezpośrednich e-commerce B2B? W tej branży w dużej mierze będzie zależeć, czy Twoja firma sama zajmuje się produkcją, czy zajmuje się jedynie handlem i dystrybucją. W pierwszym przypadku kluczowe staje się zweryfikowanie wydatków bezpośrednio związanych z produktem. Jeśli uda się na przykład zoptymalizować używanie maszyn, koszty produkcji – przy tej samej cenie produktu – zmniejszą się, co w skali rocznej przekłada się na wysoki wskaźnik oszczędności.

Z kolei jeśli Twoja firma korzysta z usług firmy produkcyjnej, a sama zajmuje się handlem, Twoja strategia organizacji będzie wyglądać trochę inaczej. Na początku najlepiej zweryfikować koszty pośrednie. Dla przykładu coraz bardziej rosnąca cena za paliwo to odpowiedni czas dla Ciebie na znalezienie alternatywnych środków komunikacji z klientem. Być może uda Ci się tak zorganizować czas handlowców, by ich wyjazdy do klientów sprowadzić do absolutnego minimum? Dowiedz się więcej>>>.

Koszty stałe i zmienne e-commerce B2B, czyli długofalowa i krótkofalowa optymalizacja biznesu

Podział na koszty stałe i zmienne jest niezwykle istotny w każdej firmie, nie tylko w e-commerce B2B. To dzięki tej klasyfikacji można ustalić strategię wpływającą na organizację całego biznesu. A, jako że sprzedaż online przechodzi dynamiczne zmiany, dostosowując się do oczekiwań konsumentów, warto zwrócić uwagę na same koszty, by te nie szły w górę równolegle ze zmianami.

Koszty stałe w firmie e-commerce – związane ręce przedsiębiorcy? 

Nazwa jest dość myląca, dlatego że koszty stałe w perspektywie rocznej wciąż ulegają zmianom. Skąd zatem ta “stałość”? Przede wszystkim rozchody te nie podlegają zmianom wewnątrz firmy. Choć i tutaj jest szansa na wprowadzenie oszczędności. 

Dla przykładu dalekodystansowym czynnikiem wpływającym na koszty stałe jest zmiana organizacji firmy lub zmiana dotychczas stosowanej technologii. Zatem jeśli wykupienie abonamentu rocznego na jedno narzędzie zmieni organizację firmy, zmniejszą się koszty stałe.

W przypadku firmy e-commerce B2B narzędziem zmniejszającym koszty stałe jest odpowiadająca potrzebom przedsiębiorstwa platforma e-commerce B2B sprawdź demo>>>. W jaki sposób platforma e-commerce B2B zmniejsza koszty? Przede wszystkim automatyzuje niektóre procesy wewnątrz firmy. Dzięki zaawansowanej platformie możesz oszczędzić na czasie handlowców i księgowych, którzy ograniczą zbędne obowiązki (takie jak np. wpisywanie wartości do excela) do niezbędnego minimum.

Koszty e-commerce B2B – gdzie ich szukać w firmie i jak je zmniejszyć? Podział kosztów stałych

Koszty zmienne w e-commerce B2B, czyli jak dużo wydajesz na swój produkt?

Koszty zmienne w e-commerce B2B oznaczają koszty poniesione przez przedsiębiorcę w celu stworzenia produktu dedykowanego swoim klientom. W tej definicji mieszczą się m.in.: materiały niezbędne do produkcji, wynagrodzenie pracowników oraz narzędzia i maszyny wykorzystane w procesie.

Koszty e-commerce B2B – gdzie ich szukać w firmie i jak je zmniejszyć? Wzrost kosztów produkcji

Najważniejszą zasadą, ściśle związaną z kosztami zmiennymi i w efekcie wpływającymi na wycenę finalną produktu, jest zmienna wartość wielkości produkcji. W przypadku spadku produkcji koszty zmienne maleją. I odwrotnie – wraz ze wzrostem produkcji wzrastają też koszty zmienne.

Drugą istotną zasadą jest zmienność kosztów, która sugeruje możliwość ulepszenia, a w tym przypadku – zmniejszenia wydatków. Jednym z pierwszych kroków, jakie powinna zrobić każda firma ecommerce B2B, jest  renegocjowanie umów oraz zweryfikowanie przydatności sprzętu i narzędzi wykorzystywanych przy produkcji. Obie te kwestie to oszczędnościowy potencjał. Wszyscy specjaliści jednak odradzają oszczędzać na materiale (ze względu na spadek jakości produktu) oraz na wynagrodzeniach pracowników.

Oszczędzanie na pracownikach może przełożyć się na spadek efektywności a nawet doprowadzić do braku wykwalifikowanej kadry. Jednakże – zamiast oszczędzać na wynagrodzeniach – można zoptymalizować czas pracowników i tym samym zmniejszyć koszty prowadzenia firmy czytaj więcej>>>.

Koszty e-commerce B2B niewiele się różnią od kosztów handlu tradycyjnego. W obu przypadkach dużą rolę pełnią koszty produkcyjne i wynagrodzenie pracowników. Jednakże – nawet pomimo podobieństwa kosztów – e-commerce ma w tym przypadku istotną przewagę. Sprzedaż online pozwala zautomatyzować niektóre procesy w firmie. W ten sposób można nie tylko wprowadzić rozsądne oszczędności, ale też zwiększyć wydajność firmy. Sprawdź, ile możesz zaoszczędzić w Twojej firmie za pomocą naszej platformy e-commerce B2B!

Bibliografia:

  1. Koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności gospodarczej, [w:] ifirma.pl [dostęp: 27.05.2022].
  2. Koszt zmienny, [w:] Encyklopedia Zarządzania [dostęp: 27.05.2022].
  3. Koszty stałe i zmienne – klasyfikacja kosztów w działalności, [w:] poradnikprzedsiebiorcy.pl [dostęp: 27.05.2022].

Chcesz poznać wszystkie tajniki e-handlu B2B? Zapisz się do naszego newslettera!

 

Powiązane posty