Historia zapamięta 2020 jako rok, który zmienił świat, w tym sposób prowadzenia biznesu. Chaos spowodowany przez pandemię COVID-19 miał ogromny wpływ na światową gospodarkę, zwłaszcza na handel hurtowy.
Aktualizacja: 06.06.2022
Tendencje w sprzedaży B2B, których można się spodziewać w 2021 roku, będą bezpośrednio wynikać z doświadczeń firm handlowych, którym udało się utrzymać na powierzchni.
Wdrożenie platform e-commerce B2B jest nieuniknione
Pandemia popchnęła firmy B2B do wkroczenia w cyfrową transformację. Dobra wiadomość jest taka, że ich klienci nie mają nic przeciwko!
Według badań przeprowadzonych przez McKinsey & Company w 2020 roku, ponad 75% konsumentów B2B przyznaje, że woli samodzielnie dokonywać zakupów online i preferuje ograniczenie tradycyjnych interakcji z przedstawicielami handlowymi. Z kolei zaledwie 20% badanych twierdzi, że chce powrotu do tradycyjnej sprzedaży face to face.
Dla większości świadomych firm pytanie nie brzmi już, czy warto wprowadzać kanał sprzedaży online, tylko – w którym kwartale?
Te firmy B2B, które nie dysponują jeszcze rozwiązaniem e-commerce, budzą się i aktywnie poszukują dostawców platform. Widać to na przykład w danych Google Analytics dotyczących ruchu na naszej stronie. Świadczy o tym również rosnąca tendencja zapytań potencjalnych klientów o sprzedaż B2B online w Google.
Co o potencjale e-commerce B2B w 2021 mówią raporty?
Jakie wnioski można wynieść z badań rynku e-commerce? Dane stanowią niejako odzwierciedlenie w globalnym wpływie pandemii na wszystkie działania.
Małe i średnie przedsiębiorstwa nie zostaną w technologicznym tyle
W związku ze wzrostem zainteresowania cyfryzacją w sprzedaży internetowej rośnie konkurencyjność. Tym samym coraz więcej użytkowników zaczyna się kierować wygodą w swoich wyborach.
Aż 78% badanych deklaruje, że całodobowa dostępność oferty jest kluczowym czynnikiem motywującym ich do zakupów przez internet. Nie tylko pokolenie Z, ale również 73% osób w wieku 39-49 lat potwierdziło, że chętnie korzysta ze smartfonów do robienia zakupów. (Gemius, E-commerce w Polsce 2020)
Przekształcenie sposobu sprzedaży i obsługi klienta B2B to najszybszy i najłatwiejszy sposób na zwiększenie konkurencyjności firmy.
Cyfryzacja w przedsiębiorstwach jest najczęściej wprowadzana w obszarach, w których obecnie jest ona dość łatwa do wdrożenia. Być może wynika to z konieczności szybkiej adaptacji do obecnej sytuacji rynkowej.
Potwierdzają to również statystyki. 60% firm produkcyjnych wprowadza rozwiązania, które optymalizują współpracę z klientami lub dostawcami. 25% przedsiębiorstw uruchamia cyfrowe kanały dystrybucji lub decyduje się na narzędzia wspierające sprzedaż online. (https://www.money.pl/)
Traktowanie klienta B2B jako partnera
Liderzy sprzedaży B2B na pierwszym miejscu stawiają pozytywne doświadczenie klienta. Nie bez powodu. Konsumenci B2B chcą współpracować z tymi dostawcami, którzy rozumieją ich branżę i wykazują empatię wobec ich potrzeb. (Forrester Wave, Sales Content Solutions, Q3 2020)
Czym będzie żyła sprzedaż B2B online w 2021 roku?
Platformy e-commerce coraz częściej stają się kluczowym elementem strategii sprzedaży B2B online w 2021 roku dla dużych i mniejszych firm.
Zadaniem dostawców oprogramowania jest opracowanie lekkich i przyjaznych dla użytkownika końcowego rozwiązań, przy jednoczesnym zapewnieniu mocnego silnika wewnątrz całego systemu sprzedażowego.
Nowe funkcjonalności automatyzujące obsługę klientów B2B, progressive web apps (PWA), rozwiązania business intelligence, integracja z rozmaitymi systemami, architektura oprogramowania B2B oparta o API i nie tylko. Wszystko to jest rozwijane i wprowadzane do systemów B2B z myślą o zaspokojeniu potrzeb firm produkcyjnych, dystrybutorów i hurtowni.
Pozostaje tylko uzgodnić wdrożenie platformy w firmie i wybrać odpowiedniego dostawcę oprogramowania. W tych kwestiach również służymy pomocą. Mamy kilka przydatnych artykułów na temat wyboru oprogramowania B2B oraz pytań, które należy zadać software house. Zapraszamy do przeczytania:
- Jaki system B2B wybrać: o co warto zapytać software house i na jakie pytania możesz być przygotowany
- Wdrożenie e-commerce B2B – 2 typy firm, które zyskują najwięcej
- Platforma B2B: o czym warto pamiętać i jakich błędów unika
Poznaj również trendy popularne w 2022 roku! Co się zmieniło na przestrzeni 12 kolejnych miesięcy?
Klienci chcą mieć możliwość składania zamówień 24/7 (również przez smartfony)
W związku ze wzrostem zainteresowania cyfryzacją w sprzedaży internetowej rośnie konkurencyjność. Tym samym coraz więcej użytkowników zaczyna się kierować wygodą w swoich wyborach.
Aż 78% badanych deklaruje, że całodobowa dostępność oferty jest kluczowym czynnikiem motywującym ich do zakupów przez internet. Nie tylko pokolenie Z, ale również 73% osób w wieku 39-49 lat potwierdziło, że chętnie korzysta ze smartfonów do robienia zakupów. (Gemius, E-commerce w Polsce 2020).
Przekształcenie sposobu sprzedaży i obsługi klienta B2B to najszybszy i najłatwiejszy sposób na zwiększenie konkurencyjności firmy.
Cyfryzacja w przedsiębiorstwach jest najczęściej wprowadzana w obszarach, w których obecnie jest ona dość łatwa do wdrożenia. Być może wynika to z konieczności szybkiej adaptacji do obecnej sytuacji rynkowej.
Potwierdzają to również statystyki. 60% firm produkcyjnych wprowadza rozwiązania, które optymalizują współpracę z klientami lub dostawcami. 25% przedsiębiorstw uruchamia cyfrowe kanały dystrybucji lub decyduje się na narzędzia wspierające sprzedaż online. (https://www.money.pl/)
Traktowanie klienta B2B jako partnera
Liderzy sprzedaży B2B na pierwszym miejscu stawiają pozytywne doświadczenie klienta. Nie bez powodu. Konsumenci B2B chcą współpracować z tymi dostawcami, którzy rozumieją ich branżę i wykazują empatię wobec ich potrzeb. (Forrester Wave, Sales Content Solutions, Q3 2020)
Czym będzie żyła sprzedaż B2B online w 2021 roku?
Platformy e-commerce coraz częściej stają się kluczowym elementem strategii sprzedaży B2B online w 2021 roku dla dużych i mniejszych firm.
Zadaniem dostawców oprogramowania jest opracowanie lekkich i przyjaznych dla użytkownika końcowego rozwiązań, przy jednoczesnym zapewnieniu mocnego silnika wewnątrz całego systemu sprzedażowego.
Nowe funkcjonalności automatyzujące obsługę klientów B2B, progressive web apps (PWA), rozwiązania business intelligence, integracja z rozmaitymi systemami, architektura oprogramowania B2B oparta o API i nie tylko. Wszystko to jest rozwijane i wprowadzane do systemów B2B z myślą o zaspokojeniu potrzeb firm produkcyjnych, dystrybutorów i hurtowni.
Pozostaje tylko uzgodnić wdrożenie platformy w firmie i wybrać odpowiedniego dostawcę oprogramowania. W tych kwestiach również służymy pomocą. Mamy kilka przydatnych artykułów na temat wyboru oprogramowania B2B oraz pytań, które należy zadać software house. Zapraszamy do przeczytania:
- Jaki system B2B wybrać: o co warto zapytać software house i na jakie pytania możesz być przygotowany
- Wdrożenie e-commerce B2B – 2 typy firm, które zyskują najwięcej
- Platforma B2B: o czym warto pamiętać i jakich błędów unika
Poznaj również trendy popularne w 2022 roku! Co się zmieniło na przestrzeni 12 kolejnych miesięcy?