Przedstawiciel handlowy B2B to profesjonalista, który nawiązuje i buduje relacje z osobami decyzyjnymi w celu sprzedaży produktów. Tak jest w teorii. Jak jednak w praktyce wygląda sprzedaż B2B i praca przedstawiciela handlowego przed transformacją cyfrową?
Aktualizacja: 20.05.2022.
Sprzedaż B2B to model sprzedaży, w którym firma oferuje swoje produkty lub usługi innej firmie. Zazwyczaj handel w tym sektorze wiąże się z bardziej złożonymi procesami i kilkoma punktami kontaktu. Dlatego też firmy B2B muszą utrzymywać zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów w celu pozyskiwania nowych klientów i generowania przychodów.
Sprzedaż B2B a rola handlowca
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda obsługa klienta biznesowego z perspektywy handlowca? Poprosiliśmy naszego Sales Specialist – Wiktora Wróbla, który wcześniej pracował w sprzedaży B2B, aby zdradził nam, jak wygląda typowy dzień handlowca.
Jak mija dzień handlowca?
Z jakimi wyzwaniami na co dzień zmaga się handlowiec? Z jakich narzędzi korzysta i czego oczekuje od niego klient?
„Wstajesz i pierwsze co robisz, to czytasz maile z zamówieniami. Przecież niektórzy z Twoich klientów nie zaczynają pracy o 9, ale o 6 rano. Tam czekają już na Ciebie listy zamówień z prośbą o pilną wysyłkę jeszcze „na wczoraj”. Jedną ręką robisz więc kawę, a drugą wprowadzasz zamówienia na firmowym tablecie. W końcu mobile first i Twój ERP/WMS jest responsywny! Ostatnie zamówienia wprowadzasz już siedząc w swoim samochodzie. Ustawiasz trasę do klienta na GPS, aby uniknąć korków i być na miejscu jak najszybciej. Twój dzień nie trwa od 8.00 do 16.00.
W przerwach między wizytami klientów wpada Ci szybki hot-dog, a w międzyczasie wprowadzasz nowe pilne zamówienia, które muszą być „na już”. I tak mija dzień”.
Chciałbyś skupić się na analizie swoich klientów, poszukać nowych możliwości sprzedaży, podziękować najlepszym i uratować tych, którzy od Ciebie odchodzą... bo już 3 razy nie dotarłeś do nich z powodu braku czasu.
Jak platforma B2B zmieniłaby Twoje życie?
Platforma B2B to rozwiązanie mające na celu wesprzeć funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Jak pomaga handlowcom?
“Gdyby moja organizacja wdrożyła narzędzie wspierające pracę działu handlowego, mógłbym zająć się tym, co jest dla mnie znacznie ważniejsze – zadbać o moich klientów. Zamówienia klientów składane za pośrednictwem takiej platformy B2B trafiają do systemu ERP/WMS, dzięki obustronnej integracji. A co więcej, istnieje duża szansa, że są one już przetwarzane i pakowane, zanim dotrę do pierwszego klienta. W drodze między klientami nie musiałbym wprowadzać zamówień! Mógłbym dzwonić do kluczowych klientów, umawiać się na spotkania i mieć dostęp do pełnej historii zamówień i analizy w moim telefonie”.
Jak podejście digital first wpływa na sprzedaż B2B?
Handel elektroniczny jest coraz popularniejszym sposobem na dotarcie do klienta – i nie mówimy tu tylko o regularnym wysyłaniu maili do swoich klientów. Według badania z 2022 roku Izby Gospodarki Elektronicznej na sprzedaż online (w postaci sklepów internetowych lub platform B2B) zdecydowało się 43% firm. W dodatku większość z nich zanotowała u siebie wzrost przychodów!
“Handlowcy zamiast być wklepywaczami zamówień, stają się Twórcami Biznesu! Po cyfrowej transformacji pełnią rolę opiekunów klienta, a nie robotów realizujących zamówienia. Budują relacje, pozyskują nowych klientów, a tym samym rozwijają biznes”.
Więcej o doświadczeniach firm, które zdecydowały się na digitalizację obsługi klienta B2B i uwolnienie handlowców od zadań administracyjnych, można przeczytać w naszych case study. Tworzymy je wspólnie z naszymi klientami!
- Platforma biznesowa dla lidera polskiego rynku e-commerce z segmentu dystrybucji elektroniki użytkowej;
- Zintegrowana platforma B2B do zarządzania szerokim asortymentem z rozbudowanym wariantowaniem;
- Platforma B2B budująca wizerunek silnej marki i automatyzująca pracę handlowców.
Jak platforma B2B Saly mogłaby pomoc Tobie i Twojej firmie? Skontaktuj się z nami i poznaj narzędzie ułatwiające pracę handlowców!