Czym są KPI i dlaczego mają znaczenie?
W poprzednim artykule na temat trendów w sprzedaży online B2B, pisaliśmy już, że praca na właściwych danych sprzedażowych jest paliwem dla dynamicznego rozwoju biznesu i zwiększenia sprzedaży. Bez odpowiedniej analizy nie będziesz w stanie uzyskać pełnego obrazu efektywności obsługi online Twoich klientów biznesowych.
KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) są istotne dla pomiaru postępu i sukcesu Twojego biznesu online. Pozwalają one ocenić rzeczywisty wpływ e-handlu na Twoją firmę i określić dalsze strategie sprzedażowe. Dobrą praktyką jest wybór ograniczonej liczby wskaźników sprzedaży B2B – tych, które mają największy wpływ na wyniki sprzedaży.
Oto kilka KPI do monitorowania co miesiąc/kwartał, które są bezpośrednio związane z wynikami finansowymi Twojej firmy:
Wartość zamówień
Jedna z najważniejszych metryk, która pozwala bezpośrednio odpowiedzieć na pytanie: „Ile zarobiłem w tym miesiącu?”. Jest to całkowita kwota pieniędzy wygenerowana ze sprzedaży przez platformę B2B w danym okresie czasu (często sumowana miesięcznie). W większości przypadków inne wskaźniki sprzedaży B2B będą obliczane w oparciu o tę metrykę.
Average Order Value (AOV) – średnia wartość zamówienia
Ten KPI pomoże Ci zmierzyć, czy średnia wartość zamówień od Twoich klientów biznesowych wzrosła w czasie. Wzór na obliczenie tego wskaźnika w danym okresie znajdziesz poniżej:
AOV = Łączna wartość zamówień / Łączna liczba zamówień
Interpretacja jest prosta – im większy jest AOV, tym lepiej dla Twojego biznesu.
AOV może być obliczany dla zamówień w całym systemie lub dla pojedynczych klientów. W ten sposób możesz określić, który z Twoich klientów jest najbardziej wartościowy i generuje największe przychody.
Customer Lifetime Value (CLV) – wartość życiowa klienta
Przedstawia ona całkowitą sumę przychodów, jaką wygeneruje Twój nowy klient przez cały okres trwania współpracy. Jest to wskaźnik oparty na doświadczeniach sprzedażowych Twojej firmy z dotychczasowymi klientami. Sposób obliczania wartości życiowej klienta to:
CLV = średnia wartość zamówienia x średnia ilość zamówień x średni czas trwania relacji biznesowych
Przykład:
Sprzedajesz materiały biurowe hurtowo, w tym kredę tablicową.
Wiesz, że szkoły składają zamówienia na duże opakowania kredy dwa razy w roku, wydają średnio 400 zł za jedno zamówienie. Jeden z Twoich klientów jest z Tobą od 6 lat, drugi – 1 rok, trzeci – 3 lata. Średni czas “życia” klienta (przeciętna liczba okresów – lat, miesięcy) = (6+1+3) / 3 = 3 lata i 3 miesiące
Możesz założyć, że każdy nowy klient (szkoła) wygeneruje na czas trwania współpracy minimum:
CLV = 400 x 2 x 3.3 = 2640 zł
Jest to ważny wskaźnik, szczególnie dla B2B, który musisz poznać. Pomaga on zdecydować, ile pieniędzy zainwestować w pozyskiwanie nowych klientów i utrzymanie istniejących. Pozwala również wyznaczyć, kim są Twoi najbardziej zyskowni klienci. Możesz obliczyć CLV dla przeciętnego klienta, ale także dla segmentów – tak jak w naszym przypadku dla szkół.
Podsumowując, kluczowe wskaźniki efektywności są pewnymi drogowskazami sprzedaży B2B online. Powinny być one wykorzystywane do porównywania wyników i wyznaczania celów sprzedażowych. Śledzenie wskaźników B2B e-commerce pozwala nie tylko zobaczyć zwrot z inwestycji, ale również pomaga rozpoznać trendy. Trendy, które można następnie wykorzystać, aby przyciągnąć więcej klientów składających zamówienia online, i to ze zwiększoną częstotliwością.
Dla ambitnych firm monitorowanie odpowiednich wskaźników jest niezbędne do napędzania skalowalnego wzrostu przychodów. Ale wskaźniki KPI w sprzedaży są same w sobie tylko liczbami na pulpicie. Stają się one znaczące dopiero wtedy, gdy zagłębisz się w dane, zaczniesz szukać najważniejszych trendów oraz wykorzystasz te spostrzeżenia, aby zrobić kolejny krok w kierunku szybszego rozwoju firmy.
(aktualizacja: 21.10.2021)