Stagnacja wakacyjna na rynku e-commerce B2B: co zrobić, by nie była stratą dla Twojego biznesu?

W wielu branżach okres letni  to czas stagnacji rynkowej i przedłużonych procesów decyzyjnych. Dzieje się tak przez liczne urlopy i wyjazdy przedsiębiorców. W efekcie wiele inwestycji i zakupów jest wstrzymana do września. Jak zatem najlepiej wykorzystać czas letni? 

Stagnacja wakacyjna w e-commerce B2B rzeczywiście może wiązać się ze zmniejszonymi wynikami sprzedaży. Jednakże to także szansa aby, w okresie z mniejszym obciążeniem obowiązkami, zweryfikować działanie procesów handlowych w firmie i w przypadku niezadowalających wyników – przeprowadzić ich reorganizację. Poniżej przedstawiamy 5 kluczowych aspektów wpływających na skuteczność Twojego e-biznesu.

#1 Czy działasz szybciej niż Twoja konkurencja?

Niezależnie czy twoja oferta obejmuje sto pozycji czy sto tysięcy, twoja platforma B2B powinna ładować się maksymalnie szybko. Im szybciej na ekranie pojawi się strona z produktem, tym większe szanse na jego sprzedaż.

Potwierdzają to liczne badania statystyczne. Strony otwierające się po 5 sekundach mogą mieć przedłużoną sesję nawet o 70% w porównaniu do stron ładujących się w 19 sekund! To zupełnie naturalne, że klient – zwłaszcza w branży B2B, gdzie czas staje się szczególnie istotny – zrezygnuje z odwiedzin, gdy strona będzie mieć widoczne opóźnienia.

Co więcej, wolniejsze działanie platformy wpływa negatywnie na tych klientów, którzy jednak postanowili pozostać na stronie. Czas wczytywania wpływa na lojalność wobec serwisu ponad połowy użytkowników! W dodatku 44% niezadowolonych klientów wystawi negatywną opinię, a 43% – przejdzie do konkurencji.

Stagnacja wakacyjna na rynku e-commerce nie powinna Ci przeszkodzić w sprawdzeniu, jak szybko działa Twoja platforma sprzedażowa. Czy to właśnie jej wolniejsze ładowanie nie stanowi wyrwy, przez którą tracisz klientów? Szybkość działania swojej strony możesz sprawdzić za pomocą darmowego narzędzia Google. Po wpisaniu w okienko wybranego adresu URL, Google oceni, jak szybko działa Twoja strona i jak duży jest współczynnik odrzuceń. Co ciekawe, wyniki możesz porównać z funkcjonowaniem swojej konkurencji!

#2 Wakacyjna stagnacja a obsługa klienta

Pomimo sezonu ogórkowego obsługa klienta wciąż powinna gwarantować jak najwyższy poziom. W utrzymaniu wysokiego wskaźnika zadowolenia konsumenckiego pomoże Ci jedna z kluczowych funkcjonalności platformy e-commerce – moduł zarządzania statusami zamówień. 

Dzięki temu narzędziu możesz w automatyczny sposób wysyłać maile i smsy do swoich klientów w tym informujące o etapie obsługi ich zamówienia. Taka wiedza daje im poczucie bezpieczeństwa, szczególnie kiedy mówimy o dużych transakcjach. Dodatkowo osiągnięta w efekcie transparentność Twojej firmy zapewnia bardzo dobry consumer experience mający nieocenione znaczenie przy budowaniu lojalności klientów.

Zaufanie do firmy w handlu B2B jest niezwykle ważne. Wciąż jednak – co zupełnie zrozumiałe – mogą wystąpić błędy nie do końca zależne od Ciebie w tym  opóźnienia w dostawie. Warto wtedy poinformować o tym swoich klientów, którzy dzięki niewielkiemu wysiłkowi z Twojej strony poczują się zadbani.

Dobrym rozwiązaniem w kontekście budowania zaufania jest także umieszczenie w widocznym miejscu platformy telefonu do opiekuna. W ten sposób pomimo zautomatyzowania niektórych działań konsument wciąż czuje się zaopiekowany i potraktowany nie masowo, lecz indywidualnie.

#3 Brak integracji to całoroczna stagnacja!

Sezon ogórkowy to dla Twojego biznesu B2B e-commerce doskonała okazja na zweryfikowanie kompatybilności wewnętrznych systemów. Integracje zewnętrzne przydadzą Ci się przez cały rok, a najbliższe dwa miesiące to idealny czas na reorganizację Twojej firmy. Jednym z najpopularniejszych programów systematyzujących pracę całego biznesu jest ERP (Enterprise Resource Planning).

Zatem jeśli korzystasz z systemu ERP lub wybranych modułów (na przykład WMS, MPS, MRP, RTLS), zastanów się, czy Twoja platforma e-commerce jest w pełni kompatybilna ze wszystkimi istotnymi dla Ciebie funkcjami. Jeśli jednak nie korzystasz z ERP, zweryfikuj, czy nie poświęcić tych miesięcy na transformację cyfrową swojej firmy – i w efekcie zbierać większe żniwa przez cały rok.

#4 Stabilność działania platformy 

Zdarzyło Ci się zastanawiać, dlaczego część z Twoich klientów nie wraca po raz drugi do Twojego sklepu? Dobrze jest wtedy zadać sobie pytanie, na jakim etapie procesu zakupowego konsument może mieć problemy.

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zoptymalizować ścieżkę zakupową klienta. W rezultacie zadbasz o dwie, decydujące w procesie sprzedażowym, kwestie. Zagwarantujesz pozytywne consumer experience oraz ułatwisz finalizację transakcji.

W celu zweryfikowania efektywności działania Twojej platformy B2B możesz przeprowadzić badanie jakościowe w formie ankiety. Skup się na ocenie stopnia zadowolenia z korzystania z platformy sprzedażowej za pomocą kilku kluczowych pytań:

  • co nie do końca działa tak, jak powinno?
  • co zdecydowanie przeszkadza w korzystaniu z platformy B2B?
  • z jakimi błędami zetknęli się Twoi konsumenci przy użytkowaniu platformy?
  • jaka funkcjonalność szczególnie ułatwia Twoim klientom życie i z jakiej jeszcze chętnie by skorzystali?

Odpowiedzi na te pytania to klucz do zatrzymania w swoim sklepie obecnych i przyszłych klientów.

#5 Przygotuj firmę e-commerce na sezon wzmożonej sprzedaży!

Większość przedsiębiorców zakłada, że wakacyjna stagnacja oznacza “przerwę w pracy” całej firmy. Tak naprawdę to jednak zaledwie dwa miesiące przygotowań przed czterema miesiącami intensywnej sprzedaży, kiedy to firmy skupiają się na realizacji rocznego budżetu.

Dlatego, żeby zdobyć przewagę konkurencyjną, zadbaj o usprawnienia sprzedażowe dedykowane Twoim klientom B2B.

Wszystkie powyższe wskazówki to zaledwie fragment działań związanych z optymalizacją Twojego biznesu. Stagnacja w e-commerce nie musi oznaczać braku jakichkolwiek działań dla firmy. Więcej nawet: to właśnie wtedy masz szansę przeanalizować działanie swojego sklepu internetowego. Wyciągnięte wnioski pomogą Ci usprawnić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, zwielokrotniając dotychczasowe zyski.

Sprawdź zatem, jak szybko działa Twoja platforma, jak wysoki jest wskaźnik zadowolenia klienta oraz jak bardzo skutecznie sprzedają Twoi handlowcy. Jeśli wyniki analizy będą wskazywać potrzebę zmian, zgłoś się do nas! Pomożemy Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojej firmy!

Bibliografia:

  1. 10 rynkowych sygnałów, które pozostawia po sobie burzliwy kwiecień [w:] parkiet.com [dostęp: 21.06.2022].
  2. Czas ładowania strony – jak go zbadać i jaki powinien być? [w:] harbingers.io [dostęp: 21.06.2022].
  3. Co to jest customer journey? [w:] digitalmarketing.pl [dostęp: 21.06.2022].
Tags
BLOG

Zobacz też

Kontakt

Uruchom z nami nowoczesną platformę B2B

Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i pomożemy Ci wdrożyć nowoczesną i wydajną platformę B2B.

Jakie będą kolejne kroki?
1

Zaplanujemy video konferencję w optymalnym terminie

2

Przeprowadzimy discovery call aby poznać Twoje cele

3

Zaprezentujemy funkcjonalności które je zrealizują 

Umów darmową konsultacje