162 mld zł – szacuje się, że właśnie tyle będzie wart rynek e-commerce w Polsce w 2026r. Aż 85% polaków deklaruje, że po pandemii COVID – 19 utrzyma zakupy online przynajmniej na tym samym poziomie co obecnie. Pośród najczęściej wybieranych produktów, znajdą się artykuły spożywcze oraz te z kategorii zdrowie i uroda.

Tendencja wzrostowa e-handlu utrzymuje się niemal na całym świecie. Obecnie stanowi on 16–17% sprzedaży detalicznej globalnie. Aż ⅔ Europejczyków wybiera zakupy online częściej niż przed pandemią.

Rozwój e-commerce w Polsce

W ostatnim roku rynek e-commerce w Polsce wręcz poszybował do góry. Nie da się ukryć, że główną przyczyną tego szybkiego wzrostu jest pandemia COVID -19. Właściciele sklepów zmuszeni byli do cyfrowej transformacji systemów sprzedażowych i związanych z nimi procesów. Zdaniem autorów raportu 300 Research, transformacja, która dokonała się w zaledwie kilka miesięcy, w “normalnych” warunkach mogłaby trwać nawet 3 lata.

Analiza przeprowadzona przez firmę PMR w 2020r. wskazywała, że wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie wzrost r/r o 25,6%, co przełoży się na wartość 76,8 mld zł. Jak się okazuje, sytuacja jest znacznie lepsza. PwC w swojej najnowszej analizie wskazuje, że wartość zakupów online dokonanych w 2020r. to około 83 mld zł, czyli 14% całej sprzedaży detalicznej.

Najwięksi gracze polskiego e-commerce

Nie będzie zaskoczeniem, że platformami, które najbardziej liczą się na polskiej scenie e-commerce są Allegro i Aliexpress. Dołączył do nich również, od niedawna obecny w Polsce Amazon. Obecnie ponad ⅓ przedsiębiorstw pomimo tego, że posiada swój sklep online, działa również na platformie Allegro. Przekłada się to na znacznie szersze zasięgi i umożliwia dotarcie do większej grupy klientów. Nową szansą dla przedsiębiorców na zwiększenie sprzedaży jest również Amazon. Platforma ta dzięki swoim ultranowoczesnym technologiom, pozwala znaczne zwiększenie okazji zakupowych szerokiej grupy klientów.

E-handel B2B

Rozwój e-commerce w Polsce nie przechodzi echem obok relacji zakupowych pomiędzy przedsiębiorstwami. W sprzedaży B2B udaje się zauważyć tendencje do przechodzenia w świat online. Ciągle jednak na znacznie mniejszą skalę, niż w przypadku sprzedaży detalicznej. Wynika to w dużej mierze ze specyfiki sprzedaży B2B, która charakteryzuje się szeroką strukturą handlową, rozbudowanym procesem decyzyjnym i relacjami opartymi na fizycznej obecności handlowca.

Badania wskazują, że 84% ankietowanych firm, znajdujących się w sektorze B2B, prowadzi działania sprzedażowe online. W przypadku 79% z nich, osiągane zyski są na poziomie mniejszym, niż 10% całościowych obrotów.

Wraz z rosnącą popularnością e-handlu w sektorze B2B, rośnie ilość platform do sprzedaży w tym segmencie. Do niedawna takie rozwiązania wybierały tylko największe firmy. Obecnie coraz więcej średnich czy nawet małych przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż za pomocą dedykowanej platformy. To nie tylko znaczne ułatwienie procesów sprzedażowych, ale też możliwość wprowadzenia jasnej kategoryzacji, kontroli produktów, czy jasnego raportowania wybranych działań.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o trendach w sprzedaży B2B online, zapraszamy do lektury artykułu: https://saly.pl/sprzedaz-b2b-online-w-2021-trendy-przemyslenia-i-wskazowki/

E-commerce na dobre zagościł na polskim rynku. Przyglądając się danym i prognozom możemy spodziewać się, że zakupy online staną się swego rodzaju standardem. Sprzedaż online jest też ogromną szansą dla firm działających w sektorze B2B. W tym przypadku, warto skorzystać z platformy zakupowej, która ułatwi dotarcie do szerokiej grupy klientów i usprawni wszelkie działania zakupowe. Chcesz dowiedzieć więcej i zobaczyć jak może działać system B2B klasy enterprise? Przetestuj demo Saly! Czekają na Ciebie innowacyjna wyszukiwarka, intuicyjne filtrowanie, automatyczne zamówienia. 

Wypełnij ten formularz, a otrzymasz pełną swobodę w testowaniu możliwości Saly.

Powiązane posty